Know how and know now…var god vänta!


I mitt arbete just nu sitter jag och skriver fram en ansökan gällande framtidens lärande.
Bara en liten detalj som jag tycker vi kan fundera kring när det gäller våra små barn av idag.
Jag frågade en liten grabb här om dagen:
- Vet du när Kungen Karl XII föddes,så svarade han.
- Vänta!

Sedan så svarade han:
- Jepp, 17:e Juni 1682, finns mer om honom på wikipedia, ska jag skicka länken?

- Njae svarade jag, ville mest bara kolla.

Om denna fråga hade ställts till mig som barn hade jag nog svarat något i stil med:
- Ingen aning! eller ”Vi har inte haft det i skolan än” eller ”kommer inte ihåg” eller något liknande.

Men den här grabben svarade bara ”Vänta”.
Vet inte ens om han tänkte om han kunde svaret eller inte. Han ville bara hjälpa mig kanske?

Just sådan här enkel kunskap är frågan hur vi ska förhålla oss till i framtidens skola. Hade jag frågat killen om han visste hur Karl XII födsel gick till eller kanske om hur hans liv var och varför han dog hade det krävts djupare arbete. Detta kan ju vara intressant att lägga tid på (kanske).
Men just ”surfareda” kunskap på light nivå kanske vi ska spara in på skolan. Vi skulle ju få en massa extra tid att investera i istället.

Tror Jag
Tyck gärna till för jag har inga svar…säger som grabben….Vänta!

Micke

Ett svar till “Know how and know now…var god vänta!

  1. Pingback: Böcker utmanar internet, och vinner! — Nils Pettersson

Kommentera

