Kvällsfunderingar kring en ”satans” unge!


Du sa:
”Det finns en liten jävelunge på en skola jag knappt tål att se. Denna lilla skit till slyngel har ställt till det för en massa andra oskyldiga elever. Han kan inte sitta still, skriker och fördärvar. Han mobbar andra och får ofta hela gäng att ge sig på oskyldiga. Hade Tommy varit min unge hade han fått se på annat, det är en sak som är säker! Man blir ju förbannad att varken skola eller minst sagt hans föräldrar inte gör något åt honom, men vad jag har hört är hans pappa inte heller riktigt klok, verkar inte lyssna ett skit!”

”I går vikarierade jag på Tommys skola. Jag blev förvånad över hur den lilla söta killen reagerade då jag höjde min hand för att rufsa till den lilla lintotten i håret efter det att vi busat och fuskat i fyra i rad.
Han tog omedelbart skydd istället för att skratta med…
Idag hämtade farfar Tommy skrikandes och sparkandes på fritids. Hans pappa var visst på någon kurs…
Farfar ville inte berätta vad det var för sort..han verkade skämmas på något sätt…fnyste..konstigt.”

”För ett tag sedan berättade en man för mig hur han som barn fått stryk av sin styvfar så illa att han höll på att förlora hörseln på höger öra redan som sex åring. Han berättade också hur hans mamma till slut hade hittats i källaren med en snara runt halsen och hur han som liten grabb försökt att få loss henne trots att han redan visste helt säkert att hon redan var borta. Han berättade hur han aldrig kommer att glömma hennes ögon som hade stirrat ner på honom och hur hennes läppar var blåa. Han kunde fortfarande i vuxen ålder vakna helt svettig av mardrömmar. Men här satt han nu i ringen på kursen och för första gången öppnade han upp sitt brustna hjärta och förlät sina föräldrar trots allt. Detta för att på något sätt orka gå vidare…efter alla dessa år…
- Jag måste tänka på min grabb…Tommy,sa han med tårarna rinnandes ner på sina kinder.”

Detta var en liten fiktiv historia, men inte overklig på något sätt. Vad jag vill säga med denna lilla berättelse är främst tre saker:

För det första, döm aldrig barn (eller någon annan heller för den delen) som inte mår bra, för det är just detta exempel vis Tommy och alla andra just inte gör som skadar andra, de mår inte bra. Människor som mår bra och är trygga i sig själva KAN inte skada någon annan (enligt min tro och fulla övertygelse).  Det är ett ansvar vi alla har som vuxna att se den ”större” bilden kring dessa små kottar, än just händelserna i sig. Vi ska självklart inte acceptera att barn exempelvis slår andra, men vi måste våga möta det med kärlek och en större förståelse. Det är inte barnet det är fel på utan just händelsen i sig.

Nummer två, som ni alla säkert hört tusen och åter tusen gånger:
BARN GÖR INTE SOM VI VUXNA SÄGER DE GÖR SOM VI GÖR! Detta innebär (smärtsamt nog) att om vi ser saker bland våra barn vi inte själva gillar finns ofta anledningen och svaret hos oss själva. Så för att få ”ordning ” på våra små, måste vi först få ordning på oss själva som vuxna.

Till sist nummer tre… Ta hand om dig själv fullt ut NU! I min lilla berättelse vill jag visa hur beteenden ärvs ner i generationer. Sår som inte läkts, blir med stor sannolikhet sår även hos dina barn på ett eller annat sätt. Jag har träffat vuxna som bara genom att man lagt handen på deras bröst och bara bett de säga förlåt till exempelvis till sin mamma, brustit ut i gråt. Vi vuxna har en förmåga att bita ihop i tron att det ska bli bättre, eller med en rädsla av att det bara blir värre om man rotar i gammal ”skit”. Men tänk då vad tungt det måste då vara att gå runt dag efter dag och bära detta. Och tänk vad jobbigt det blir när våra egna små barn triggar igång våra sår utan mening och får en reaktion som inte heller den är menad. Så när jag säger TA HAND OM DIG så menar jag per automatik dina barn och barnbarn och så vidare….

Detta var bara lite kvällstankar och eventuellt en blivande text till min bok som snart kommer att bli klar :-)

Kram och Namaste
Ta hand om dig medans du lever….sedan blir det liksom svårare…

Micke

8 responses to “Kvällsfunderingar kring en ”satans” unge!

  1. Kom osökt att tänka på denna låten av Alf Robertsson som får mina ögon att tåras var gång Mannen min spelar och sjunger denna.

  2. i orginalet heter han till o med Tommie

  3. en bättre version som stämmer bra med din text

  4. stort kram…håller med…

  5. Pingback: Ville bara uppmärksamma er på detta — Nils Pettersson

Kommentera

