Från lång arm till lång penis…

lekland
Denna gången känns rubriken på gränsen, men det handlar om lärande och kunskap, jag lovar!

För ett tag sedan skrev jag om läxors betydelse och varför man inte kan göra dessa i så fall lite roligare om man nu tvunget måste ha dom. I går kväll satt jag med min grabb och spelade läxan. YES! Han fick som läxa att tillsammans med en vuxen spela ett tärningsspel som samtidigt övade oss i multiplikationstabellen. Vi utvecklade sedan själva spelet vidare hemma med tidspress, stress och lite annat vi kom på, så vi satt till slut och skrek och jublade vid köksbordet, värsta gaming-stunden.
Tack underbara skola för detta initiativ.

Nu till penisen!

En utav mina söner gör just nu ett arbete kring bläckfisken. Han och en polare researchar, bygger bildspel, tränar på presentationen, letar filmklipp, bilder etc. för att få till det på så pass bra sätt som möjligt. Jag har nu lärt mig att när bläckfisken ska till och fortplanta sig så förvandlas ena armen till en penis som den fixar grejen med. UNDERBART!! Praktiskt :-)
I vilket fall så njuter jag när jag se min grabbs engagemang och lust att fixa och trixa. Hur de använder nätet och digitala medier på olika sätt för att nå dit de vill. Friheten i arbetet. Hans lärare har också betonat vikten av att just lägga krut på att kunna berätta och presentera på ett schysst sätt. När jag jämför deras arbete med mitt i skolan så jublar jag. Fasiken till och med när vi gick i gymnasiet stog vi längst fram med ett papper och skakiga händer och läste innantill. Ingen sa till oss att ha ROLIGT!
Nu snackar vi coola foton, fräcka presentationer, ljud , upplevelser…tacka tusan att detta måste vara roligare.

Och så var det ju det där med bläckfisken.
För mig är ärligt talat detta djur ”skit samma ” för mig i sammanhanget. Det är liksom inte sakkunskapen om just detta djur som är det viktiga, det KAN DET INTE VA! Visst är det kul med en slags transformer-liknande arm som bli en penis, men det är ju inte det viktiga. Jag kan ju inte begära att när min son är 30 bast, att det just är faktan kring herr och fru bläckfisk som är viktigt. Att han ska komma ihåg. Han lär ju enkelt kunna ta reda på den aktuella bläckfiskfakta han behöver antagligen bara genom att vilja det, Google kommer ju kännas mossigt!
För mig är det just lärandet att lära, det lustfyllda, problemlösningen, sökandet, samarbetet, kulismen och kreativiteten som är det viktiga. Att mitt barn känner sig obegränsat i sin egen möjlighet att styra sig själv inifrån snarare än att styras av andra utifrån. Att själv testa vart man kan hitta spännande bilder och fakta om bläckfisken. Att utmana porrfiltret då han envist vill ha ett filmklipp på hur armen blir till en penis. Söksträngen i Google: penis + samlag + arm + djur + bläckfisk i vatten….är inte helt enkel…hahahaha.

Men det är ju detta som är grejen. Om det sedan är en bläckfisk, ett land, en atom, en rockkonsert…strunt samma. För mig ryms all kunskap och ämnen (vilket jag i och för sig tycker är en konstig företeelse i skolan) i ett hjärta. Ett hjärta kopplat till hjärna.
Men vad bedömer vi då i skolan och vad utbildar vi lärarna i att kunna?
Är det ändå inte penis grejen som äger. Sakkunskapen. Hur mycket tid lägger lärarhögskolan på att utbilda pedagoger i förmågan att hjälpa en människa att växa som människa, hjärta och huvud. Förmågan att stimulera i kreativitet, lust, modet att styra sig själv, ledarskap, självkännedom, lära att lära , eget skapande…kontra sakkunskap huvudstäder, åar, bläckfiskarmar, verb, etc….jag vet inte ärligt talat, jag slänger bara ut frågan.

Barn älskar att leka och lära så är det bara.
Jag vill att alla ungar ska hänga på alla skolors lås 5 på morgonen och fullkomligt skrika, SLÄPP IN OSS!!!! För det borde de göra. Vi har allt. Underbar personal, material, lokaler, teknik allt vi någonsin kan önska oss av världens bästa lek och lär land….

Men många barn skriker inte 5 på morgonen….inte av den anledningen i alla fall…kanske snarare tvärt om, om de själva hade fått välja.  Men det får de inte. När ett barn skriker för fjärde dagen i rad att han/hon inte vill till skolan så tvingar vi dom.

Så om vi ska ha en ännu bättre jord att leva på i framtiden…hur ska vi investera de ca 1,2 miljoner minuter våra barn befinner sig i kunskapens lekland? Är vi nöjda som det är?
Är du nöjd? Är din son och dotter nöjd?

Kram & Trevlig helg
Micke

2 responses to “Från lång arm till lång penis…

  1. Åh vad lycklig man blir!
    Vilken fantastisk skola jobbar såhär om man får fråga?
    Mvh
    Alexandra

  2. Oj min kunskap om bläckfiskar är starkt begränsad. Har jag fel men är det inte så att om bläckfisken förlorar en arm så växer det ut en ny?
    Då kommer oundvikligen frågar upp, kan en bläckfisk ha mer än en penis?

Kommentera

