Välkomna till Uppgraderings-samhället!


När min grabb en dag skulle skriva i dokumentet ”Inför ditt utvecklingssamtal” så blev svaret på följande påstående:
- Detta behöver jag bli bättre på…
Svar: ALLT (med stora bokstäver)
När jag lite lätt oroligt frågade honom vad han egentligen menade och hur jag tyckte att det gick bra för honom i skolan så tittade han upp på mig och sa:
- Men pappa, jag är bara typ 12 år , klart jag måste bli bättre på allt, jag kan ju inte stanna här?

Så klokt!

Jag satt med några vänner för ett tag sedan och snackade just om utveckling och förändring.
Vi fastnade just kring det här att allt handlar ju om förändring, varje sekund och hur detta påverkar vårt sätt att leva och vara. Människor är nog egentligen inte rädda för exempelvis tekniken utan mer förändringen tekniken antagligen kräver eller ger möjligheten till i mitt sätt att arbeta och vara…

Jag arbetar idag bla annat med frågor som rör spelbranschen och just inom denna sfär tycker jag just barn och ungdomars sätt att spela och deltaga är spännande. Hur de vill kunna påverka och bestämma i spelen. Hur de vill vara delaktiga.
Men det jag fick en lite aha upplevelse kring är åxå de yngres acceptans att spel och tjänster kanske inte riktigt funkar helt till 100%
Jag tycker mig märka att en slags ”uppgraderings kultur” växer fram. Man räknar kallt med updates, buggfixes, vers 1,2,3 osv. Man är till och med intresserad av att hjälpa till. Man feedbackar och tipsar hej vilt. Vissa företag inom exempelvis sociala spel på nätet menar på att:
- Gör bara 70% klart av spelet sedan ut med det. Utveckla det sedan i samspråk med användarna. Det är liksom då arbetet börjar. Inte som tidigare då man köpte ett spel på hyllan färdigt och klart för 600 spänn. Man höll sedan tummarna från industrin att titeln skulle sälja. Nej då! Nu börjar businessen efter man har lanserat något som inte är klart och som är helt beroende av den gratis arbetskraft som användarna gärna puttar in (lätt överdrivet).
Välkomna till Uppgraderings samhället!
Jag tänker lite mer på detta…
Detta borde ju även spilla över på annat.
- Lugn Fröken, det gör inget att du inte riktigt fattar det här, du lär dig. Du vet saker förändras. Vi förstår att du känner dig trygg med powerpoint, men vi kommer att använda prezi. Och även om det inte funkar optimalt så kommer snart en uppgradering. Det är lugnt….

Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg….men något är riktigt spännande just nu.
Från att saker ska funka helt och hållet, kvalité i alla ändar, funktionalitet, så glider vi över i en slags samproduktionsförståelse där det är helt ok att det ”buggar” lite.
Vi kommer ändå snart se den lilla siffran ”1” i en röd boll på en App Store knapp på mobilen (bara ett exempel Helge).

Så även om detta inlägg kanske inte känns riktigt klart…så….det är lugnt….Antingen uppgraderar jag senare eller så känn dig fri själv att fixa till lite:-)

Kram
Micke

4 svar till “Välkomna till Uppgraderings-samhället!

  1. Martin Cedergren

    Det är en fröjd att läsa dina blogginlägg, även när du inte har en kontenta eller slutsats. Bara en intressant tanke… underbart.

  2. Underbart och tänkvärt på många plan av livet faktiskt. Det är kul att du alltid sätter igång nya tankar hos mig :)

Kommentera

