KAMPANJ: Alla elevers rätt till ett fett MVG!!

Nu har jag fått nog. När jag i veckan träffade hundratals underbara gymnasieelever så bestämde jag mig. När en elev berättade att hon kände sig som ett stort IG så fick jag nog. Så här är det:

Ingen människa ”what so ever” ska känna sig ”icke godkänd”!! Ingen ung människa i skolan som ska utforma vår framtid ska känna sig IG!
Att vi vuxna människor idag har formerat ett system där vi tar oss rätten att pränta in dessa bokstäver på ett papper har ABSOLUT INGET att göra med er som individer. NI är ALLA automatiskt MVG (och mycket mycket mer än så) bara genom att ni finns här på jorden. Ni är utvalda att få leva en stund på denna gjord och på så sätt ska ALLA vara MVG och inget annat. Jag skäms personligen över de mentala övergrepp vi vuxna idag utför dagligen på vår framtid. Vi snackar hållbar utveckling och i samma andetag så berättar vi att unga människor, kanske även i synnerhet de som redan mår lite halvdåligt av olika skäl, är värda ett IG, fy på mig!! (här kan ni läsa tidigare inlägg om detta ämne)

SÅ med denna kampanj så ska jag dela ut ett MVG (som även faktisk kan stå för Micke Villy Gunnarsson, hahaha) till varje ung människa jag pratar med!

Så här kommer jag att göra.
1. Skrapa fram pengar till 2000 pins
2. Be alla mina vänner att designa MVG knappar och maila till mig enligt de mallar som finns nedan. (skicka till info@mickegunnarsson.com)
3. Visa alla designers och förslag via page på FB
3. Beställa knapparna
4. Dela ut

Här är mallarna ni måste använda:
http://www.pinrocker.se/pinhembilder/mall_pinrocker.jpg
eller
http://www.pinrocker.se/pinhembilder/mall_pinrocker.psd

Ta mig till FB sidan nu!

Kram & Lev Bäst
Micke

34 svar till “KAMPANJ: Alla elevers rätt till ett fett MVG!!

  1. Sådana skulle jag också vilja ha till mina elever. Det är inte eleverna jag betygsätter utan deras arbeten i skolvärlden, men oftast blir det fel. Jag kan känna igen mycket av det du skriver. /Meangelx

  2. SÅ BRA!!! Sådana knappar skulle jag vilja ha. Så kloka ord du skriver.

  3. Du har så rätt.
    Kunde inte sagt det bättre själv

  4. Helt rätt skrivet! Blir så pepp!

  5. Härligt initiativ! Lycka till med allt!

  6. Som nämndordförande för 1000-tals elever tänker jag… Alla elever borde få en sån knapp när läsåret börjar. Du ÄR en MVG-elev. Det utgår alla vi vuxna ifrån.

    • Ordet ”borde” är ett märkligt ord, på något sätt kryper det in här och där och skapar oreda. Borde, borde bytas ut till SKA i allt större utsträckning:)

      Det där ordet ”borde” är ett märkligt ord. Kryper allt för ofta in här och var och ställer till oreda. ”Borde”, borde bytas ut allt oftare till ordet ”SKA”.

      Jag gillar dig med Brockman….
      Så min uppmuntran till dig med din sjukt bra(a) id’e är go, go , go Gör det som först kommun i landet, shit vilken
      PR ni kommer att få, och vilken kvalit’e på den också:)

      Kram
      Micke

  7. Glömde. Oj vad jag tycker om dig!

  8. Pingback: Låt alla barn lyckas! | Thornström.se

  9. Massor av knappar skulle även jag vilja ha! Lycka till med bra kampanj! Kram på dig med,
    Christin@

  10. Snyggt jobbat Micke. Vissa av oss är dock lite tröga i starten ;)
    Nu finns i alla fall dels din inspirationsföreläsning för pedagoger via Bambuser på min blogg och dels ett upprop för MVG-kampanjen.
    Alla elever är värda en MVG-knapp!

  11. Pingback: Ventiler och pressfabriker… | Micke Gunnarsson

  12. Pingback: Brockmans blogg » Visst borde varje unge få en MVG-knapp?

  13. Pingback: MVG till varenda unge! | Skapa och hantera QR koder | Scantags.se

  14. Ville bara skriva TACK till alla er som kommenterat! Jag lovar att skicka knappar till er samtliga så fort kuverten anlänt!

    kram
    /Micke

  15. Pingback: axplock med förvirrade barn 2011-01-19 | axbom

  16. Fantastiskt bra!
    ALLA mina elever är värda ett MVG för sitt inre, sina tankar, känslor och sociala medvetenhet.
    Som lärare måste vi bedöma det som eleven presterar i skolan, och ibland så stämmer inte ”kunskapsnivån” hos eleven med hur goa de är! Vi måste tyvärr sätta betyg på prestationen, men om jag fick dela ut MVG i personlighet så hade jag kunnat göra det hur mycket som helst!
    Jag gillar verkligen mina elever! De är fantastiska!

    Vi vill använda dina knappar på vår gymnasieskola, om det är OK för dig. Vi jobbar hårt med att öka varje elevs självförtroende, självkänsla och egenvärde. Vi vill att de skall känna sig trygga. Vi samarbetar mycket med både elevkåren och Friends.

    Kan vi köpa, beställa eller hur funkar det?
    tack för en fin idé och ett bra initiativ.

    Lotta D Hahlin,
    lärare, Teknikums gymnasieskola Växjö

    • Hej Lotta, och va glad jag blir!!
      Klart vi ska sprida knappar i Växjö.
      Det lättaste är att du mailar mig och berättar lite om hur många du vill ha och hur du tänker och lite så…så löser det säkert sig:-)
      info(at)mickegunnarsson.com

  17. Underbart att läsa och att se att det skapar debatt och uppmärksamhet. Det behövs för ungarnas skull.
    Följer ”Klass 9 A” på Svt. Där visar det sig att eleverna klarar att utveckla och förbättra sig med ”rätt hjälp”, medan pedagogerna får ta över lärarnas roll, för de som ska lära ut – klarar inte att utveckla sig. Åtminstone inte lika snabbt som eleverna.
    Känns orättvist mot ungdomarna att inte lärarna själva lever upp till de krav de ställer till eleverna.
    Tycker du gör ett jättebra jobb Micke!

  18. Ja – nu har jag läst artikeln och det var ju väldigt talande tycker jag för lärarkåren generellt – tack och lov inte alla – men många. Inte konstigt att det är svårt att förändra. Hon skriver att föräldrarna skyller på lärarna och skolan, men vad skyller hon själv på? Spegelspegel på väggen där…
    Det är lätt att vara kritisk om man inte behöver vara konstruktiv.
    Och vi vet ju hur svårt det är för de ungdomar som har social misär hemma, föräldrar som har problem av alla de slag. Alla ungdomar har inte uppbackningen hemma som vi skulle önska. Dessutom känner jag som förälder att det är jättesvårt att påverka ungarna när de är i skolan. Då är det ju andra vuxna och även kompisar som styr.
    Och förstås så är det väl så att det finns en del kvar att önska av programmet 9A. Men det visar ju att det finns en annan väg att gå. Mer tid för programmet skulle vara underbart.
    Det var ett annat länktips i kommentarerna till den länk du skrev Micke och den läste jag oxå. Den var underbart konstruktiv och visar på en ödmjuk inställning och massor med nytänkt. Och minsann – behövde inte ens kosta mer pengar.
    http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1262061/Nar-skolan-ar-som-allra-bast.html#
    Fick iallafall mig att önska att denna skola skulle dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter till övriga skolor…Men vill de andra – Vågar de se på sig själva.
    Tyvärr har jag skrämmande ex på hur lärare kan utöva sin makt över barnen utan att något görs. Åt läraren alltså. Barnen slutar och byter program på gymnasiet, men läraren är skyddad av anställningslag och facklig org.
    Oj – nu blev jag lite gnällig själv – men känner mig maktlös som förälder när sådant inträffar.

    • Tack för ditt fina och givande inlägg:-) Gällande gnäll brukar jag säga så här:
      Den som klagar på andra och vill att dom ska förändra sig, det är som att själv äta gift och hoppas på att alla andra ska dö:-)

      Kram/
      Micke

  19. Pingback: MVG till alla eller ingen? | Kunskapsbloggen

  20. Pingback: Lärande i modern tid | Ellwe.se

  21. Det här var det bästa på länge! MVG på dej!
    Får man vara med på det här tåget? Jag arbetar ut mot 4 skolor i Södra innerstaden i Malmö och träffar hela tiden MVG-elever/människor men som inte riktigt vet om det själva än.
    Så.
    Är det här en franchise?
    Kan man beställa några sköna knappar av dig eller få några av designarna (?) och trycka upp egna?

    Tack för dina fina föreläsningar.
    /Nils

  22. Kristina Ståhl

    Superbra idé. Hur får man tag på knappar? Skulle verkligen behöva ett gäng till mina underbara elever som inte tycker att de duger nåt till…
    Hur gör jag för att få ta i några?
    Tack!!:-)

  23. Pingback: Veckans YouTube: Vår bästa tid är nu med Micke Gunnarsson « IT förändrar skolan

Kommentera

