Ventiler och pressfabriker…


Jag börjar dagens inlägg med några uttryck jag tror de flesta vuxna känner igen sig i gällande dagens samhälle och vårt liv tillsammans med barn på ett eller annat sätt.

Det är mycket nu. Stressnivån är hög. Det är mycket press på dagens ungar. Barn har på tok för många aktiviteter idag. Barn får knappt aldrig tid för att bara vara och känna lugn och ro. Informationen och kommunikationen går i ett. Hemskt att barn ska behöva må så pass psykiskt dåligt idag. Tänk att vissa barn skär sig i armarna. Våldet blir allt grövre ner i åldrarna.

Samtliga ovanstående påståenden är från verkliga livet hos vissa barn.
När jag tänker på mig själv som stolt pappa till tre barn samt lite stödförälder till ett par andra små unikum så slår det mig hur viktigt det är att jag intar rollen som ventil till mina barn snarare än en pressmaskin. Jag vill verkligen att både du och jag tar oss en funderare kring hur vi agerar i vår vardag kring dessa två funktioner, ventil för barns ventilation eller en pressmaskin för att pressa de små.
I dagens samhälle så får våra barn per automatik känna på pressmaskinens vindar så det räcker, tänker jag. Skola, kompisar, mode, intressen etc. gör sitt naturliga intrång och jag ser verkligen vikten av att vi föräldrar gör vårt yttersta för att agera ventiler. Våra barn behöver livsventilation och vi har makten och förnuftet att kunna ge detta.

När jag hör barn som är rädda för att föräldrar ska bli jättearga och eventuellt till om med bestraffa de om de gjort något bus, kuggat på ett prov, latat sig på en fotbollsmatch osv, så ringer det pressmaskin i mitt öra. Vi måste våga ha tillräckligt mod i oss själva så vi hela tiden frågar oss själva om vi utsätter vårt barn för osund press, snarare än utveckling.
Det jag också inser är att all press måste få en ventil till slut annars spricker man. Det går inte att pumpa en cykelslang med luft hur mycket som helst, för till slut så spricker det. Likadant händer med våra barn. Jag tror det visar sig på två sätt:

1. Barnet spricker och reaktionerna blir oproportionerliga och kan ske när som helst.
2. Barnen pyser ut energin. Detta genom att kanske utagera sig smått på vänner, ting etc.
Detta är helt naturligt!

Så mitt tips är att vi funderar på våra barn och försöker tänka ut vilka ventiler de har tillgång till i sina liv. Kanske är det inte alltid bara vi föräldrar, utan kanske en mormor, en fritidsfröken, en faster….
Det viktiga är att de har tillgång till en eller två eller flera.

Så slutligen blir min fråga till dig….
Jobbar du mest med ventilation eller press?

(PS. Försvara dig nu inte genom att säga något i stil med, Men Micke du vet banne mig inte hur min unge är!! Det vet jag inte, men du som vuxen har ändå möjligheten att fundera över dina egna val och sätt att välja att varaJ, och i min värld kan det aldrig riktig vara ett barns fel)

(DS. Vill även nämna att detta inlägg kan även kopplas till kampanjen MVG, där jag menar att även vårt sätt att använda betyg för att utveckla unga människor är ett bra sätt att uppmuntra pressfabrikens tillväxt)

Kram
Micke

6 svar till “Ventiler och pressfabriker…

  1. Håller med dig fullständigt. Många barn av idag har aktiviteter från morgon till kväll. När får de bara vara barn? När får de bara ha tråkigt och själv dra igång en aktivitet? Eller bara ligga i sängen med sin pappa och prata om livet?

  2. Bra frågor Mats! Vi har en viktig uppgift att fylla, mindre press mer ventilation. Ex. Barn behöver inte pressas att vara bäst i fotboll, de behöver bara gilla att spela:) Mindre pres(s)tation, mer ventilation:)

    Micke

  3. Om du frågar mig som förälder vad mitt största mål är skulle jag svara att det är att skapa trygga individer/barn som sen växer upp och som då vågar säga nej och ifrågasätta. Ungdomar som vågar stå emot grupptrycket och som vågar göra det som dom själva vill. Hur gör jag då som förälder? Vad försöker jag prioritera? Jag säger inte att det alltid går eller att det är lätt men mitt mål är att se barnet, personen. Koppla bort prestationerna och inte fråga vad de gjort utan istället frågat om de haft kul? Hur det kändes när de gjorde di el datt? Det är väldigt lätt att glida in på VADet, dvs att fråga vad de gjorde och sen återkoppla med beröm….t ex vi gungade och jag gungade lättstött. Ahaa…vad modig du är…osv…

    Jag ser det som min huvuduppgift att mina barn, en flicka på 3.5 och en liten i magen förhoppningsvis blir så trygga i sig själva att de inte mäter sin personlighet i vad de presterar utan att de i stället blir trygga individer med en stark självbild…och för att knyta ihop det hela med ditt inlägg Micke så kan vi hjälpa till (precis så som du sa) genom att minska pressen och minska fokus på prestationerna.

    Det var några tankar från mig i morgontaxin på väg till konferens i Piteå.

    /Cissi

    • Tack Cissi för de kloka orden! Håller helt med dig. Vi börjar tidigt med pres(s)tationsbaserade fillifjonka metoder:) Ex att äta, ta på sig kläder, duka av sin tallrik är inget man är ”duktig” på, det är ju bara saker man gör. Man kan uppmuntra precis som du säger med andra ord. Tänk om vi hade gått runt och sagt så till varandra i vuxen världen, man hade ju blivit TRÖTT till slut. Åhh Micke vad duktig du var som knöt skorna, Åhh vad duktig du var när du startade datorn. Min son Alfons var 5 år då han röt till på skarpen: -Pappa jag är inte ”duktig” på att kissa!!!

      Kram
      Micke

  4. Klokt! Har nog inget direkt att tillföra förutom att… det är helt rätt! Och det finns så många faktorer som skapar denna press. Men det är helt klart! Man ska helst växa upp så fort som möjligt för att få ett försprång, för då blir släktingarna stolta, och alla medel finns till förfogande.

    Vuxenvärlden är mer än villiga att skapa aktiviteter och sysselsättning för barn för att utveckla dem till arbetsdugliga i förtid, eftersom det anses som produktivt. Något som försöker balansera deras ändå ganska känsliga personlighetsutveckling är däremot inte direkt prioriterat.

  5. Pingback: Kraft är inget vi kan ge…. | Micke Gunnarsson

Kommentera

