En groda ska hoppa!


Nu ska jag berätta en sak:
En groda är en groda. En groda är ämnad att hoppa inget annat. Hela grodans kropp är ergonomiskt utformad för att den just skall hoppa och den hoppar. Hopp. Hopp.
Om jag skulle få för mig att skrika på Grodan att den ska SLUTA HOPPA!! Så kommer den ändå att hoppa, för det är det den just är ämnad att göra. Hoppa.
Jag tror inte ens jag kan träna den på att hoppa bättre, den bara gör det den är född till att just göra. Allt är perfekt.

Men så stoppar jag den i en burk och skruvar på ett lock.
Grodan hoppar. Aj! Hmmm…det där var konstigt tänker Grodan. Hopp! Aj igen!!
Efter ca 5 hopp så inser Grodan faktum och slutar att hoppa. Jag skruvar till och med av locket men Grodan hoppar inte ur.
Från och med nu kommer det vara näst intill omöjligt för mig igen att väcka upp Grodan ur sin illusion om att han är den där ”Grodan som inte KAN hoppa”.
No more Hopp

Fin saga eller hur?

Denna burk och lock har jag mött bland många och inte minst kring mig själv.
Jag kan själv känna igen mig kring begränsningar som:
– Jag är för gammal för detta
– Jag har aldrig varit duktig på att simma
– Jag kommer aldrig att klara detta…
– Den saken är för svår för mig…

Alla dessa ovanstående meningar är ju bara exempel på lock.
Dessa lock har jag antagligen i viss utsträckning själv skapat men i många fall har även samhället hjälpt till eller i alla fall försökt.

- Du kommer aldrig kunna jobba som projektledare! (AF 96)
– Du är inte duktig att måla med vattenfärg (Klass 2B)
– Du kommer inte att klara av att starta företag (Skatteverket 98)

Så nu till min fråga till dig. Hur ser dina egna lock ut? Vad får dig att likt grodan inte göra det du just är ämnad för. Vilka lock håller dig tillbaka? Vilka fantasier bär du på (för det är bara fantasier sanna mina ord)

Nästa fråga. Vilka lock skapar du över andra Grodor idag. Jobbar du på ett jobb eller lever du kanske i en familj där du faktiskt just nu är burk och lock tillverkare?
Detta är nog helt naturligt men jag vill bara väcka din tanke att tänka just kring detta.

Tja det var väl allt jag ville säga i kväll…

Hopp…hopp

Kram/Micke

Flattr this

Comments
Write a comment

12 responses to “En groda ska hoppa!

  1. ”Kunskap är det tak över vilket världen inte kan hoppa”… Lite som grodorna. Locken blir allt det vi tror att vi vet, inklusive våra begränsningar. Trots att det finns ännu mer som vi inte vet att vi inte vet… Kram viktiga människa!

  2. Underbar formulering Sanna! ”Som vi vet att vi inte vet att vi vet…..hahaha
    Kram och tack för att du finns!

  3. Tack själv älskade DU!

  4. Pingback: Tweets that mention En groda ska hoppa! | Micke Gunnarsson -- Topsy.com

  5. ingmarisvensson

    för att inte tala om alla dessa burkar som vi stoppar ner våra elever i, för att göra dem alla lika … det går väl inte an med en elev som hoppar omkring hursomhelst… vad sänder inte det för signaler till alla de andra…? så skruva på locket ordentligt! …

  6. Ja du Ingmari…..vi har mycket att lära. Viktigt att tänka är dock att man inte trycker ner elever i burkar med mening, det handlar nog mest om en egen historia man går och bär på som vuxen och som man själv inte riktigt lyft fram till ytan.

    Kram

  7. Din Bästa blogg hittills. Tankeväckande.

  8. Pingback: tillvänjning « You're no different to me

  9. Pingback: 9 tips till ett gott liv tillsammans:-) | Micke Gunnarsson

  10. Pingback: Små grodorna är lustiga att se… | Micke Gunnarsson

  11. Fin och läskig berättelse. Nobody can go back and start a new beginning, but anyone can start today and make a new ending ;)

Kommentera

