Raska på….Om Alfons Åberg, sociala medier och föräldraskap.


Om ni är förälder så har ni säkert hört talas om Alfons Åberg och eventuellt även boken…Raska på…Alfons Åberg! Här kommer ett utdrag ur denna bok, med en lite mer modern tappning. Vi kommer in i handlingen i mitten av boken…

- Ska bara och jag ska bara, raska på nu för SJUTTON GUBBAAAR!!!
– Ja jag kommer, jag ska bara…….uppdatera status först. Pappa kan se hur hans kompis Bengt precis har skrivit till honom om en viktig sak gällande jobbet.
Och Pappa vill bara lajka några andra vänner först. Men nu har Alfons blivit jätte arg ute i köket.
– Kom nu PAPPA!!! Vi kommer för sent till dagis, släpp mobilen!
– Ja ja jag ska bara se vad som pluppade till på Twitter precis. Oj det var @Jocke som skickade en länk och då måste jag ju liksom spana in den se du…vänta lite…jag ska bara….

Nu står Alfons nästan helt påklädd vid dörren och är på väg ut. Pappa snubblar till stirrandes på den lilla skärmen samtidigt som han krånglar på sig headsetet och jackan. Oj nu fastnade headsetet i dragkedjan, himla konstigt och jobbigt blev det, och där trillade ena hörsnäckan ut…oj oj, som det kan gå. Jag ska bara…..
Till slut lämnar pappa Alfons på dagis mumlandes hej då, samtidigt som han ser 4 nya mail i inkorgen, spännande…visst ja!
– Hej då Alfons ropar pappa och vinkar.

Men vid detta laget har Alfons redan försvunnit bakom huskrönet med sin ryggsäck släpandes i marken…

Hoppas jag får en egen mobil snart så jag också kan vara mer med Pappa….tänker Alfons, då ska jag lajka honom!

Denna text är nog mer en varning till mig själv mer än någon annan.

Kram/Micke

Flattr this

3 responses to “Raska på….Om Alfons Åberg, sociala medier och föräldraskap.

  1. Pingback: Tweets that mention Raska på….Om Alfons Åberg, sociala medier och föräldraskap. | Micke Gunnarsson -- Topsy.com

  2. Pingback: Gästbloggen om ett erkännande… | Micke Gunnarsson

  3. Våra barns medievanor får oss att fundera på hur det kommer att se ut i framtiden. Det är också våra barns som får oss att syna våra egna vanor eller ovanor. Mitt i alla föräldrars funderingar över våra barns spelvanor är det de som påpekar att vi kanske ska lägga bort våra mobiler när vi umgås med familjen. Intressant att stanna upp och reflektera över ”jag ska bara 2.0″.

Kommentera

