In the gap!


Har efter förra inlägget funderat och läst vidare om just mobilen i skolan. Har återigen inspirerats av min gode vän Johnny Lindqvist och hans senaste inlägg på Surfa Lugnt. Det jag har börjat fundera kring är just nivåskillnaderna på oss vuxna gällande samhällsutvecklingen kopplat till digitala medier, Internet, teknik etc , kontra nivåskillnaden emellan våra barn. Problemet är ju att alla vi föräldrar idag har som sagt var inte fötts in i tekniken, den har kommit till efter hand. Wifi, smartphones,bredband, gräva kabel, modem, headset, iptelefoni har liksom fått komma in i mitt liv, medans barnen får läsa om det i historieboken, eller på wikipedia. För barnen fanns mycket redan från start och den stora revolutionen får vi nog vänta med att se bland dagens 5 åringar när de är vuxna. Men nu åter till min tanke.

Som ni kan se i bilden nedan så menar jag att det finns ett jätteglapp vuxna emellan gällande dessa frågor och kunskap. Den kunskap vi har idag präglar vårt sätt att leva och jobba. För vissa uppdaterar man status samtidigt som man checkar in på Maxi, medans andra bara går in och handlar:-)
För vissa lärare blir man nyfiken då eleverna vill lära sig mer om Stardoll, andra inte.
Några ser mobiltelefonen som en telefon utan sladd, vissa har aldrig ringt med den och tycker det är lätt onödigt när man kan messa…eller gå via Facebook.
Mycket handlar alltså om att det finns ett stort glapp.

Se bilden nedan fint illustrerad…

Nästa bild visar hur jag tänker kring nivåskillnaden bland våra barn. Denna är inte alls så stor kunskapsmässigt tror jag, generellt. Visst varierar den men man har en gemensam förståelse och ett slags gemensamt språk kring det hela vilket gör att man ändå snabbt är uppe på banan igen.
När min grabb funderar högt i bilen och säger:
– Fattar inte polarna i min klass som typ vill ha och har fått en x10 men som inte fixat fri surf.

Svaret på detta uttalande tror jag finns i glappet. Jag tror att många barn vet vad de vill, men kan inte uttrycka det helt. Och om och när de gör det så är glappet för stort till vuxenvärlden.
Barnet vill inte ha fri surf eller bredband i mobilen de vill kunna uppdatera BDB, vara på Facebook, chatta, msn, blogga osv.
När de säger detta till vissa vuxna så frågar de sig först om man verkligen KAN det. Sedan tycker nog många vuxna tt det låter onödigt…

Vad jag vill komma till är att glappen mellan oss i olika generationer ställer till problem och de som jag just nu menar behöver mest stöd är vi vuxna för att komma lite ifatt. Om vi ska kunna stötta våra barn av vår tid behöver vi läsa på. Det handlar kanske inte längre om att vara intresserad eller om att vilja, utan det handlar om att MÅSTE och att stötta våra barn i deras utveckling här och nu. Vi vuxna har alltid sett vikten och betydelsen att finnas nära våra barn och deras sociala närvaro i samhället. Just nu har minst hälften av den sociala närvaron flyttat ut till en annan plats och där måste vi då naturligtvis finnas med.
Åtminstone förstå att det är på detta vis.
Inte förbjuda pga av okunskap utan se som en möjlighet till framtida utveckling med allt vad det innebär, good and bad :-)

Dags att minska glappet helt enkelt.

Kram
Micke

Flattr this

One response to “In the gap!

  1. Pingback: Är verkligen mobilen vanebildnande för våra barn!? | Micke Gunnarsson

Kommentera

