Energifrågor och intern mänsklig Googling.

20110522-070700.jpg

Måste skriva några rader om mina tankar som väckts sista tiden gällande energi. När jag är ute och föreläser händer det rätt så ofta att människor säger att jag sprider och ger de energi. Men kan jag verkligen ge någon energi?
Är det inte snarare så att alla har på något sått tillgång till energin men att vi behöver hjälp att väcka oss till liv för att kunna ta emot den?
Detta kanske kan ske genom att man näst intill speglar sig i en annan person som verkar brinna och så händer det något i en själv. Jag kan alltså inte ge någon energi utan snarare stimulera så att något öppnas i en annan individ så att de kan få tillgång till den i ögonblicket.
Jag har i och för sig även stött på någon enstaka som menar på att de mer blir trötta av all energi och även det är ju lite spännande. Vad är det som gör att dessa människor inte väcker eller når sin egen energi ? Vad är det de möter i sin spegel? Bara de själva har svaret.

Men jag tror att de som upplever att andra ger energinjektioner snarare ska fundera kring vad som sker i de själva när de känner så och hur de kan lära sig använda och hantera denna härliga känsla. Om man inte gör detta så är ju risken att energin försvinner ut genom dörren samtidigt som jag eller någon annan föreläsare lämnar rummet.
Och när någon säger till mig att man kan ju inte alltid orka gå runt och vara glad så menar jag bestämt att det är INTE jobbigt att känna glädje! PUNKT.
Sedan så är ju livet så härligt funtat att på ytan går det upp och ner hela tiden och vi känner och upplever olika saker vid olika tidpunkter i våra liv. Men vi kan ha en olika stabil botten att utgå ifrån och här finns grundfenomen som glädje, flexibilitet, kärlek och andra saker mer fastetsat. Så, det är inte jobbigt att vara glad, att ha kul eller att vara i det där man kallar ”FLOW” ensam eller tillsammans med andra. Och till sist. Du har redan tillgång till all den energi du önskar, den finns där inne. Dags att köra en mänskligt intern googling på den! :-)

Tips: Nästa gång du hör dig pusta högt, prova att omedelbart dra ett djupt andetag, fyll dig själv, räkna till minst tio och sedan andas ut.

Kram/Micke

2 responses to “Energifrågor och intern mänsklig Googling.

  1. Du påminner dem om den energi de själva också är. Tror du inte ;-)

  2. Helt rätt:-)

Kommentera

