50-50

20110520-140843.jpg

Ibland kan jag känna hur det mesta liksom faller på plats. Ni vet, när det bara känns så där bra. Någon gång har jag sagt till mig själv att jag har tur i dessa stunder, men faktiskt så har jag börjat tänka om kring detta och istället valt att kalla det 50/50.
Med detta menar jag att om jag går in med hälften, så ger livet tillbaka den andra delen. Låter kanske lite flummigt djupt, men kan det ändå inte vara så.
Att om jag levererar min del i livet så ger livet tillbaka sin del. Om jag ger så får jag tillbaka, 50/50.
Självklart säger jag detta med väldigt öm röst då jag vet att för vissa människor kan detta tänket kännas stötande i ögonblicket, människor som just nu går igenom svåra stunder, svåra situationer och så vidare. Men ändå i det stora hela när vi orkar lyfta blicken så menar jag att denna regel kan funka.
Sedan får vi nog också vara ärliga mot oss själva och livet, detta kanske är den svåraste delen. Att säga till sig själv efter att fått besvär med ryggen att mina 50% har faktiskt gått till att INTE träna,
inte äta bra osv. När livet bjuder på en hjärtinfarkt, kanske även då vara ärlig och erkänna att du kanske rökt i 20 år, inte tränat, levt livet på helgerna osv. Men om vi gör de där små sakerna, håller upp en dörr, tackar en extra gång, säger något vackert till någon, delar med oss, hjälper till utan att fått förfrågan, kramas osv…om vi bara låter våra 50% bestå av goda saker (i alla fall ha den ambitionen) så ska ni se att vi får 50% tillbaka.

Kram
Micke

Kommentera

