En hyllning till alla hjältar…


Förra veckan hade jag förmånen att bevittna min sons första skolavslutning. Fantastiskt. När jag såg hur den lilla scenen i gympasalen fylldes av barn i olika åldrar för att sjunga sina sommarvisor så fylldes mitt hjärta med värme, men också med en viss slags ömhet.
Vi vet att nästan hälften av dessa barn har varit med om situationen då mamma och pappa inte längre vill vara tillsammans. Dagen då det inte funkar längre av olika själ. Jag ser barn som ändå tindrar med ögonen. Livet bär vidare. Men ändå så är det ju så att vi får vara med om mycket som filar och tär på en på ett eller annat sätt. Vissa saker försvinner och andra minnen fastnar. Sedan blir det antagligen upp till var och en att fundera kring vad man behöver bearbeta längre fram i livet, då kanske gamla saker som fastnat begränsar en i livet på ett eller annat sätt.

Men nu till min hyllning.

Jag skulle vilja hylla alla dessa ensamstående föräldrar som kämpar kanske med ett,två, tre barn själva. Försöker få ihop arbete med fritid, skjuts, barnens fritid och idrotter, kalas, skolarbete…och kanske även om tid ges, sig själva. Jag menar verkligen att dessa vuxna är hjältar i mina ögon. Jag tycker själv att det är svårt att få ihop det och då är vi två stycken vuxna i vårt hem.
Jag hoppas också att alla ni ger andra människor runt omkring er den stora äran att få hjälpa till. Kanske se till att ni får en minut över till att bara vara, pyssla om er själva, gå ut en kväll etc.
Och jag menar verkligen det jag skriver, att ni låter andra få äran.
Vi är ibland så rädda för att be andra om hjälp, men samtidigt vet vi själva hur glada vi blir när vi kan ställa upp för någon annan med en hjälpande hand.

Så om du som ensam känner dig till besvär över att be om hjälp tänk tvärt om..och glöm inte bort du är en hjälte, du är viktig därför måste du även ta hand om dig själv. Det handlar inte om lyx, det handlar om livet.

/Micke

 

Kommentera

