Det gör ont att bli sviken


Visst gör det ont när du lovar saker men väljer att inte fullfölja avtalet.
Eller tvärtom när du förväntar dig något ska ske för att ni bestämt något, och så blir det inte så. En fika som inte blir av och där du inte ens får reda på varför din vän inte dök upp. Händer detta för ofta så blir det till slut slitningar i vänskapsbanden.
Jag skulle nu vilja påstå att en utav de närmsta vännerna vi alla har kan svika oss som mest, och den jag menar är dig själv. Hur du kanske gång på gång sviker dig själv.

Du lovar dig, din kropp och ditt hjärta en massa saker som exempelvis kroppen blir glad av att få höra. Jag ska röra på mig mer, jag ska försöka att inte oroa mig så mycket, jag ska försöka minska mitt kontrollbehov, jag ska äta nyttigare och tänka mer på min helhetshälsa, jag ska inte dricka så mycket alkohol, jag ska sluta röka…osv

Dessa löften och meningar som kommer ur våra munnar tror jag vi själva lyssnar på och jag tror också att vi likt om en vän sviker oss, blir vi lika ledsna som om vi själva sviker oss.

Jag ska äta bättre och så blir vi ändå sittandes med en chipspåse(inget fel idet i sig) men om vi har lovat att vi inte ska göra det och ändå gör det så gör det garanterat ont någonstans. Denna smärta tar sig också garanterat uttryck på något sätt, kan vara kroppen som reagerar med värk, spänningar. Det kan vara i form av stress, negativa tankar och irritation. Vi vet inte riktigt varför vi blir så irriterade men en anledning kan vara ett svek från din egen sida.

Ett sätt att få lite ro skulle kunna vara att inte lova så mycket som inte stämmer. Att mer acceptera det du i nuläget inte kan ändra på. Att det är som det är. Sedan verkligen välja ut de saker du ska lova och vill hålla. Det räcker med ett kanske. Det är som med barn, det är bara en fantasi att ha en mängd gränser och regler som ska hållas och som aldrig ändå kommer att funka, och vi vet om det redan innan vi kommer med regler och hot. Ingen mening. Bättre att hålla sig till ett par tydliga och livskraftiga beslut i så fall. Annars blir det som kvinnan jag hörde ryta på sitt barn i affären:

– Slutar du inte skrika nu så får du aldrig mer någon glass!
Eller föräldrarna som säger att om inte barnen är tysta i bilen nu så vänder de med husvagnen halvvägs till Öland (ca 20 mil) och åker hem.
I båda fallen….ha ha ha visst, lycka till!
Aldrig mera glass….hahahaha.
Vända med fullpackad husvagn efter att ha kört 20 mil….hahaha
Tomma löften.

Så låt oss ta oss en stund och inventera under en dag vilka löften du ger dig själv och vilka du är beredd att skippa och vilka du tänker ha kvar och genomföra.

 Tänk om allt prat om vad vi ska göra direkt användes till att göra det vi pratar om att vi ska göra, vad mycket vi hade fått gjort då:-)

Kram/Micke

 

5 svar till “Det gör ont att bli sviken

  1. Så himla bra inlägg!! Idag när jag var på Hemakväll och köpte godis sa killen i kassan till mig: ”finns det något i påsen?” ”ja, men det är ju inte lördag idag..” skratt! ”det kallar jag självdiciplin”.. Det är lätt att lova sig själv saker man inte håller, men otroligt skönt när man gör det!!! :)

    Iband undrar jag hur det hade varir om vi varit bättre på att hålla det vi lovar för varandra? En liten övning att klämma in i vardagen kanske? :)

  2. Hej! Vet du jag tror du har 100% rätt ;) jag har arbetat på att vara sann emot mig själv, länge ;) Det är otroligt svårt om man är det att sedan vara falsk emot andra. Det blev ett blogginlägg av det också ha ha! http://dagensnovell.wordpress.com/
    Ha en bra helg!!

  3. Pingback: 10 dagar kvar… « Fredsuppdraget

Kommentera

