Tavelmysteriet – elevers delaktighet…


Om vi vet följande saker:

>Elevers deltagande och inflytande i sitt lärande och i sin läromiljö är viktig…check!
>Elevers möjlighet till att få feedback och även metoder för att öka elevers självkänsla är viktig…check!
>Elever känsla och förståelse att skolan är till för dom och inte tvärtom är viktig…check!
>Elevers rätt att uttrycka sig på olika sätt är viktig…check!
>Elevers egna skapande, kreativitet och entreprenörskap är viktig…check!

Hur kan då denna saga få födas…

”Det var en gång en gymnasieskola i Sverige. Denna skola var vacker och mycket hade gjorts för att förfina och modernisera miljön, allt för att eleverna skulle trivas. Vid en tidpunkt frågade man eleverna om de hade några egna tankar och idéer som skulle kunna vara med att bidra. Då svarade flera elever så här:
- Ja vi har en önskan. Det finns ju en jättestor vägg mitt i skolan. Denna vägg har alltid prytts av en mängd tavlor, flera än 30 stycken samtidigt. Vad vi vet så är det en lärare på skolan som har i uppdrag att välja ut den konst som ska pryda väggen år efter år. Vi har ingen aning om vilka konstnärerna är mer än att de nog är rätt så kända och att tavlorna är rätt så dyra för vi ska alltid vara så rädda om de, så de inte går sönder.
I vilket fall så skapar vi själva, vi elever konst varje dag i det estetiska programmet och många elever skulle drömma om att få visa sin egen konst på denna tavla. Det vore så kul om vi kunde få ansvara för denna utställningsplats och stolt visa upp våra produktioner. Vi vet också att många vänner och elever på skolan skulle gilla det, flera har faktiskt frågat oss varför vi inte ställer ut mer saker som vi skapar. De vill se oss. Detta är en önskan vi har, kan det funka tror ni? Ni skulle ju spara en massa pengar som ni säger att ni har så ont om.

Skolledningen tog upp detta och samtalade även med berörd ansvarig för konsten på skolan men efter överläggning så beslöt man att inte gå elevernas önskan till mötes.”

Min uppmaning med denna sanna historia är att ni som arbetar på skolor eller platser som är till för barn och unga, att ni inventerar hur det står till med er målgrupps delaktighet i er verksamhet och i er miljö. Jag har ett par sagor till som jag vill skriva till er. Det är inte för att vara ett gnällbälte utan bara visa konkret hur det kan bli om vi som vuxna inte håller oss vakna om dagarna och i oss själva. Återigen poängterar jag att ingen vuxen vill våra elever medvetet illa, tvärtom. Men om vi inte förstår oss själva tillräckligt blir ju även våra handlingar naturligtvis därefter.

Kram/Micke

 

Ett svar till “Tavelmysteriet – elevers delaktighet…

  1. Pingback: Skolfrågan slår rekord i intresse! | Micke Gunnarsson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s