En helt vanlig uppgift för en helt vanlig elev i 5:an….


Inser idag att det är inte helt enkelt att skapa uppgifter till sina elever. Inser att det inte bara går att ta en övning så där i måfå och bara köra på. Inser hur viktigt det är för pedagoger och lärare att verkligen tänka till innan man agerar. Att verkligen känna efter före…inte efter!  Det blir väldigt tydligt på den övningen som finns på bilden ovan. Vid första anblick så är det väl inget konstigt. Inte för mig eller kanske dig. Inget konstigt för mina barn eller kanske dina….men….

….för vissa barn…

Första meningen. ”Någon gång under helgen ska du…”
Eliz får en klump i magen. Vad är en bra frukost? Jag vet inte vad som är bra hemma riktigt? Vad äter alla andra? Jag måste ju fixa det själv då. Kanske kan jag sova hos en kompis och se om jag kan äta där i helgen….Pappa vaknar ju så sent att han äter aldrig frukost…han vill ju mest ligga i sängen…

2:a stycket ”….eller tar kort på din frukost och visa mig det på måndag”. ….”Om man har en kamera i mobilen så får man gärna använda den.”
Victor funderar och blir nervös….vaddå ta kort. Vi har ingen kamera och hur ska jag visa det då. Måste jag göra en tavla då och hur får man tag i det. Hur gör man liksom. Hur kan jag visa det i så fall. Jag har ingen mobil heller. Och jag fattar inte om jag kan be en kompis ta ett kort på min frukost då eller…och hur ska man få ut det kortet till fröken i så fall. Vi har ingen dator hemma eller en sådan skrivare eller vad det heter. Hur ska jag göra, så pinsamt…verkar som alla utom jag fattar. Alla tycker det är liksom kul och enkelt. Bläääää…..

”Här på pappret finns en matcirkel så att du kommer ihåg vad det är….”
Nazeena blir nervös….vaddå komma ihåg vad som ska vara med! Så här mycket mat!! Allt det som är i cirkeln…ska man äta så mycket egentligen.
Så mycket har jag aldrig sett hemma i vårt kylskåp. Ibland kommer det hem några från kommunen och fyller på vårt kylskåp och skafferi med mat. Det är så kul. Men jag vet ju inte om de kan komma nu i helgen när vi är lediga…det är nog dom med. Det står att jag MÅSTE! Hjälp….vem kan hjälpa mig då….

”Jag åt…”
…..inget…..jo visst ja……jag delade ju en banan med syrran!

Som sagt var en helt vanlig uppgift. Men jag vill att vi som vuxna verkligen funderar över vad det är för syfte med övningar som dessa. Handlar det egentligen om att skapa bästa förutsättning för lärande, växande och kunskap. Kan verkligen en 11 åring ta ansvar för en helgläxa som denna. Och bara varför läxa över helgen över huvud taget!!?? Och hur ser vi på varje liten elev egentligen då vi ger de uppgifter som dessa. Hur ser vår omvärldsbevakning ut som vuxna egentligen. Nu kanske ni tycker att jag överdriver en smula…men sanna mina ord…det gör jag inte!

Jag vet!

Kram/Micke

 

Ps. Tycker så synd om vissa barn som på måndag ska redovisa för fröken. Tycker synd om både eleverna och fröken.

 

Kommentera

