Risk för Skolifiering


Om jag möter en 6:e klass som har en dator per elev och frågar eleverna vad de använder sina datorer till i skolan och de svarar:

- Vi skriver och typ söker ibland….

Och om jag sedan frågar vad de använder sina datorer till hemma och de svarar:
- Fixar med bilder, chattar, Facebook, gör film, spelar, bygger saker, kolla nyheter, hänger i forum, riggar spelservrar, kollar på filmer, läser, lyssnar på musik, delar saker..….

Om jag sedan frågar igen vad de kan använda datorerna till i skolan om de själva fick välja helt och hållet och de svarar:

- Kanske typ räkna matte också?

Är det då risk att de blivit ”skolifierade”?

När jag just nu sitter med en 12 årig grabb och han förklarar för mig hur han och hans vänner just nu lägger grymt mycket energi på att se hur man kan få till gång till fiber och även en virtuell spelserver, detta för att dels kunna spela tillsammans men framförallt för att kunna fortsätta att skapa en film om dagen där de pedagogsikt vill lära ut till människor i Sverige hur man typ kan utvecklas inom Mine Craft och där man efter hand bjuder in deltagare i deras värld för att hjälpa de att bli bättre så kliar jag mig i huvudet och funderar på dels hur jag kan stötta de på bästa sätt men också hur all denna kunskap och lärande kan på något sätt även integreras i skolan. Vi snackar om Skapande Skola och Kulturrådets satsning? Men hur kan vi prioritera ungdomskulturen som växer fram på olika sätt?

Hur kan vi möta det hela utifrån ett deltagargenererat innehåll och intresse? Jag vill påstå att ALLA ämnen och några till får plats i det arbete dessa grabbar och tjejer just nu utvecklar. Men sen då?
Vi snackar entreprenöriellt lärande?

Hur ska vi kunna stimulera morgondagens entreprenörskap om vi inte ens ser vad som händer utanför våra egna ramar som vuxna?
Känns ibland som om jag en dag skulle stå framför Zlatan och undra vad i helsicke han gör med bollen. Han ska ju kasta den med händerna!!
Så här skulle jag kunna ansett om jag aldrig sett fotboll utan bara upplevt handboll. Och jag menar att många av oss vuxna missar mycket just nu.

Vi vänder till viss del våra unga ryggen, särskilt när det kommer till fenomenet att ”de sitter vid datorn!”.

Skolifieringen kan också ta sig uttryck då elever mer är i skolan för lärarnas skull, för att göra systemet glad. Då de sträcker fram sin teckning och frågar om läraren är nöjd, snarare än vad hon själv tycker som person. Men hon måste kolla av. Självklart. Särskilt om det börjar närma sig betygsålder. Då är det på allvar och då måste hon prestera utifrån vad systemet önskar snarare än vad hon själv anser och känner. Då är det helt ok att ändra färg till den fröken snarare gillar än den hon själv älskar.

Vet att jag kräker av mig ganska osammanhängande just nu i detta inlägg…men jag vill göra det.

Jag känner att barnen till viss del måste avskolifieras just NU! De ska inte bli duktiga på att gå i skola och att anpassa sig efter ett system. De ska bli duktiga på att känna sig själva, känna förmågan och styrkan i att kunna skapa,leva och påverka. De ska utveckla sin tror på sig själva och varandra. Systemet ska snarare anpassas efter barnens kapacitet och inte tvärtom. Kanske är det dags att vi på allvar lyfter upp frågan, hur kan vi få barnen att tycka det är kul i skolan? Hörde om ett forskningsprojekt man gjort i Europa där man bad elever från högstadiet fylla i meningen:

”Jag tycker skolan är…?
Med klar majoritet blev svaret ”Tråkig”. Och då kanske någon säger, ja ja alla ungdomar tycker per automatik att skolan är tråkig, den ska liksom vara det!! Men för tusan gubbar, inte säger vi vuxna detta om våra arbetsplatser? Ja ja jag tycker mitt jobb är tråkigt, men det ska det vara!!? Det hör till?! Är det därför organisationskonsulter köps in på löpande band för att hjälpa oss bli effektiva team, med lust, motivation och glöd som drivkraft? Är det då rätt att lägga ner ambitionen att försöka ändra på skolan så att varenda jäkla unge sa att ”Jag tycker skolan är skitkul, spännande, utmanande, galen, rolig….!!” Varför inte? Vi vet att det är omöjligt att lära sig om vi inte vill….om vi inte är motiverade…så kanske skulle denna frågan kring ”kul” få lite högre status på agendan?

När jag återigen lyssnar på grabben med sina problem gällande fiber, virtuella servrar, film redigering online, kollaborativt skapande i virtuella grupperingar, photoshop, multitasking etc…så känns det som att vissa skolifieringsuppgifter snarare blir sugrörsstora medans barnen vill andas i feta pipelines…..

Kanske skulle man våga avsluta detta inlägg och provocera med frågan….

Kan grabben stanna hemma 5 timmar i veckan, för han behöver och vill lära sig lite mer…..

Vill inte på något sätt rikta kritik mot någon person med detta inlägg, inte klandra yrkeskårer, ville bara få ut lite oigenomtänkt frustration och en slags maktlöshet i känslan, vad fasiken ska man börja…?
Vet att denna grabb inte är default kanske i intresse och engagemang…men ändå…

Ville bara dela med mig av min magkänsla.
Vad känner du?
Någon som vill fundera tillsammans….

Kram/Micke

 

 

 

 

 

51 responses to “Risk för Skolifiering

  1. Tack! Jag håller med dig så mycket. Oerhört inspirerande att läsa hela detta inlägg. Just att jämföra med arbetslivet är så viktigt…

    Fortsätt ditt härliga reflekterande. Jag ser fram emot att fortsätta ta del.

    Susanna Nova

  2. Jag funderar gärna tillsammans med dig! Har dykt ner i just de här frågorna och läst forskning om hur man kan få in en negativ skolifiering (som finns på en del håll) eller hur man kan få till en positiv utveckling (som också finns på en del håll). Och sett båda saker i skolor på olika håll. Men det går att vända en skuta framåt!
    Pratade med en i nian som har egen skoldator. Hon ska nu välja gymnasieskola utan dator eftersom de ”ändå inte gör nåt vettigt med datorerna”. De söker och skriver. Och har gjort ett par filmer. Men inte mycket mer. Så synd. Glädjen att få en dator blev en suck. Tur att det ändå finns många skolor som arbetar kreativt och kan utmana eleverna! Där datorerna gör nytta. Tur att de finns!
    (Obs, eleven och skolan är anonyma. Ingen idé att gissa var det kan vara. Och det är inte heller viktigt i sammanhanget. Ingen idé att leta syndabockar – bättre att jobba för att åstadkomma förändring till det bättre.)

    • Åhh så viktigt det är det du skriver. Vi måste ALLA ha den insikten att INGEN lärare eller pedagog vill något barn medvetet illa!!
      Ibland kan jag näst intill tro att vissa tror så. Att rektorer, personal, lärare , föräldrar sitter och smider planer för hur de ska kunna göra skolan tråkigare för eleverna! Så är det ju självklart inte. Men det vi måste kanske mer och mer fundera över det är om vi verkligen arbetar på ett optimalt sätt för att skapa de bästa förutsättningarna för vår framtid. För våra barn som ska skapa vårt nästa samhälle på något sätt. Vi får inte fastna i system för systemens egna skull…vi måste se till vad som händer och sker här och nu.
      Kram
      Micke

  3. hurra, hurra för att du skriver detta:( så sant o bra. Du vet väl om att detta måste HÖRAS runt om i sverige, för det är bara så sant o så bra:) tack:) vänliga hälsingar från din gamla skolkamrat, mARITA.

  4. Henrik Karlsson

    Micke!
    Du kräker inte ur dig! Du formulerade just problematiken i skolan! Jag kallar det inte skolifiering! Jag tycker att alla våra elever är skolskadade! Eleverna anpassar sig efter de förväntningar som ställs på dom! Skolan och samhället försöker analogisera eleverna och det kommer aldrig att fungera!
    Klokt förvirrat inspel från dig!

  5. Tror att det är så att det finns en stor grupp pedagoger som själva inte kan mer än att skriva lite och typ söka, och då kan man ju inte göra mer med sina elever…
    Det finns emellertid en mängd lärare som är skickliga användare och därmed ger sina elever möjligheter att också de utveckla sina färdigheter med hjälp av digitala verktyg. Surfa lite på skolsajter och ägna en stund åt Webbstjärnan – en källa till glädje!
    Sedan finns sådana som jag, en stor grupp av mediokra användare som verkligen inget vill än att lära sig så att man kan ta in det i klassrummet och därmed följa den nya skollagen som trycker stark på att svenksa elever ska ha en god utbildning i IKT. Då finns utbildningar som är bra, t ex Fjärde Nyckeln och PIM, vi lär oss tillsammans av och med våra elever och utvecklar vårt kunnande och vårt lärande. Ingen pedagog är nöjd med att elverna har det tråkigt i skolan, men det är ännu värre att inte utbilda våra barn och ungdomar i de färdigheter och kunskaper som ger dem makt att ta ansvar för sina egna liv och andras. Hurra för alla eldsjälar som vågar!

  6. Du hittar precis det jag tror många vill uttrycka. Hur når vi elevernas egen kreativitet och skapar ett engagemang som de äger, har och använder utanför skolan. Min egna tonårsdotter är digital från det att hon lämnar klassrummet på eftermiddagen till det att hon går in genom klassrumsdörren morgonen efter (förutom sömnen förstås). Hon och hennes vänner är kreativa i sitt tänkande. Att glömma boken, slarva bort en lapp, missat information, få hjälp med läxan hittar de lösningar till som är digitala utan att någon vuxen handleder dem. Jag blir lycklig när jag får hjälpa henne med läxan vid köksbordet, och då alltid med var sin dator. Sedan säger hon: Nu måste jag ha skypemöte med kompisarna så vi kan kolla av om vi har förstått frågorna på samma sätt. Så skypar de och läser upp sina redovisningar innan de lägger sig för att sova. De mms:ar över uppgifter till den som glömt pappret, läser på skype för den som glömt boken, skapar grupper på facebook för att kunna diskutera. Och det finns ingen vuxen som handlett dem i sina problemlösningar. Ska de fika på stan och någon kanske är sjuk används digitala hjälpmedel för att den sjuka ska få känna delaktighet. De bloggar flitigt om sin vardag och skapar kontakter utanför de vanliga ramarna. Men när lektionen startar på morgonen…..inga datorer, inga mobiler…..en rent analog värld. Hur kan man då tro att de ska tycka skolan är rolig eller realistisk med verkligheten?
    /Christina Sikström

  7. http://ipadpanelen.se/?p=239#comments

    ramlade in här…. något för avskolifieringen kanske ?

  8. Peter Burman

    Fler IKT-pedagoger i kommunerna/skolorna som stöd, inspiration, utveckling och utmananare, det skulle kanske påskynda övriga pedagogers IKT-utveckling.

  9. Skolan som väsen är en idiot… :-( :-)

  10. Sandra Eriksson Alvarado

    I somras avslutade jag en 2-årig utbildning med namnet ”Pedagogik Nya Medier” där huvudämnen handlade om pedagogik, projektledning, produktion av digitalt utbildningsmaterial och omvärldsbevakning inom socialt lärande (ex. facebook, youtube, skype, plattformar osv.).

    Jag ser en stark koppling mellan det behov som finns i skolan, (arbetade som obehörig lärare i några år) och den kompetens som jag och mina kursare besitter. Vi vet att ungefär 70 % av allt lärande sker informellt, alltså inte i skolan eller andra utbildningssammanhang. Socialt lärande är alltså superviktigt men vart sker fortbildningen för pedagogisk personal inom det området?

    Jag är intresserad av 1-1- implementeringen och har följt utvecklingen sedan några år tillbaka. Det börjar ta ordentlig fart på många ställen i landet, men vad händer med kompetensutvecklingen? När ska man fatta att man måste in med extern expertis i skolan, fler tekniskt kunniga men även de som har koll på det digitala materialet som kan stimulera elever och pedagoger? Varför inte hjälpas åt?

    Vi som fattar socialt och digitalt lärande finns!

    • Tack för ditt inlägg. Jag som också är ute en del och ser skolor runt omkring i landet ser också vilka otroliga skillnader det är på förutsättningar kring tillgång till verktyg och kunskap. Vi får kämpa tillsammans så att klyftorna minskar.

      Micke

  11. Verkligen många kloka och intressanta kommentarer. Jag jobba inte själv på skola utan är dansare och undervisar ibland i det. En tanke som slog mig och som jag gärna vill slänga iväg är hur vi ofta (i alla fall inom dansen) pratar om hur viktigt det är att undervisa eftersom man förstår det man lärt sig på ett nytt sätt och man får mer fördjupad kunskap i det man gör. Hur skulle de se ut om man i fråga om data användning i skolan gjorde detta med eleverna? De sitter ju på kunskapen om hur de själva skulle kunna använda sig av den digitala världen, kanske till och med bättre än de gör på många fortbildningskurser för lärare. De kanske kan få ta rolen som lärare under en period, lära upp sina lärare som då får bättre förståelse för sina elvers dataanvändande och så får se samtidigt fördjupad kunskap om sitt eget användande genom att lära ut det! Känns som det skulle kunna vara en win win situation! Bara en tanke från en utomstående ;-)

  12. Pingback: iLandsproblem i Tillvaron – Filosofi – IXc – Våga vara nöjd när Tryggheten sparkar oss i baken | Absolutman

  13. Det handlar inte om lärarna, det handlar om att det i skolan dels finns läroplansuppdrag om t ex demokrati, medial utveckling och värdegrundsarbete och dels kursplaneuppdrag med väldigt tydliga kriterier för vad som ska uppnås för olika betyg. Kursplanerna är i och med betygen utvärderingsbara och därmed görbara, läroplansarbete som till exempel digital utveckling kräver kollegialt samarbete (mellan skolor, mellan kommuner) och fortbildning av lärarna. Får de adekvat fortbildning? Not so much! Får de tid att samtala om och reflektera över detta? Nope! Om du alltså bestämmer dig för att helt ändra tillverkningsprocessen för en ny bil och bara drar igång bandet utan att ens ge en bruksanvisning till arbetarna, kommer den tillverkade bilen att ens gå att köra? Förväntas det att arbetarna själva ska ta reda på hur bileländet ska sättas ihop på bästa sätt? På sin lediga tid? För det är vad man förväntar sig av lärarna…

    • Tack! Lärarhögskolorna kanske även de bör utvecklas än mer inom denna del. Det som är spännande är också att tekniken förändras så snabbt. Lär vi oss en teknik idag så är den för gammal i morgon :-) Jag tror det handlar om mod och nyfikenhet att lära nytt hela tiden, att testa och prova som pedagog. Och då måste det självklart även finnas tid.

      Micke

    • Marie Kindblad

      Tack Helene – liknelsen med bilfabriken är perfekt, precis så är det!

  14. Det finns en del saker man bör lära sig i skolan även om man inte tycker det är kul. Vissa grundkunskaper i alla ämnen behöver du. Du måste inte lära dig kemi genom World of Warcraft el Minecraft för det är ditt intresse. Verkligheten efter skolan kommer inte anpassa sig efter dina intressen. Ingen arbetsgivare kommer erbjuda dig att jobba genom Minecraft och lalla med dig… btw, man anställer organisationskonsulter för att effektivisera processer för att få ett bättre K/I-tal, inte för att Kalle ska vara glad.

    Och tyvärr kan du bara lära dig matte av att räkna matte, du kan inte förstå sammanhang utan att själv ha räknat och upptäckt dom. Tankegångar som du är inne på har gjort att vi ligger efter i alla naturämnen.

    Lägg ner mer tid på att förklara för ungdomar vad som förväntas av dom och vilka följder och konsekvenser saker har.

    • Tack för din kommentar! Härligt med brinnande människor. Det jag menar är att det inte får bli för stor skillnad från den verklighet våra ungar lever i och det ögon de upplever världen med just nu i förhållande till skolans verksamhet. Klyftan kan bli för stor tror jag. Sedan så tycker jag det sista du skriver är sååå spännande….”förklara för ungdomar vad som förväntas av dom och vilka följder och konsekvenser saker har….” Vet vi själva det?

      Lev Gott
      Micke

      • Vissa grundläggande saker vet vi, du måste förstå grunderna och du måste tänka utifrån ett problemlösarperspektiv. Min erfarenhet från skolan (var ett tag sen) är att man varken kan förmå ungdomar att lära sig grunder eller tänka kritiskt/problemlösande. Sen ligger det mycket i det du säger, vi vet inte exakt vad som förväntas, men de kommer förväntas göra sitt jobb oavsett hur mkt roligare de tycker det är att sätta upp en spelserver, och konsekvenserna av att inte lära sig grunderna är att inte kunna dra slutsatser av stora mängder information, och stora mängder information is what its all about.

  15. petrakrantzlindgren

    Attans tänkvärt! Tack Micke :-)

  16. Precis! En talare på an TED föreläsning förklarade att den äldre generation ser inte lösningar på dagens problem (världen, skolan etc) på samma sett som ungdomar. Att en stor del av problemet ligger i settet våra hjärnor tänker och förstår, dvs vi kan inte se möjligheterna ungdomer ser för att vi tänker, lär, och även sparar information anorlunda. Hjärnan utvecklas och även ser anorlunda ut än undomarnas hjärna idag. Så spännande men det lägger stor vikt på att vi litar och provar deras ideer och utvecklar dem med våra. Lärandet är för hela livet har jag hört och detta är at bra exempel!

  17. Therese Ekholm

    Å vad jag gillar ditt inlägg! Tycker om ditt skol o ungdomsengagemang! En lustfylld o kreativ miljö ökar våra möjligheter att lära oss, oavsett vilket ämne det handlar om! Så viktigt att vi vuxna är lyhörda för barnens känslor o behov, o öppna för förändring! Kanske får vi oxå kunskap om något då! ;-) Tack för att du delar dina tankar, Micke!

  18. Härligt att läsa, rakt från hjärtat till hjärnan .
    Vi behöver verkligen göra något annorlunda. Bara 1-1 satsningar förändrar inte skolan.
    Vi har börjat i Mölndal att ta tag i den betydligt tuffare delen av IKT-satsning, nämligen en ny förståelse för lärande och kompetensutveckling.
    Skulle vara roligt att samtala mer med dig om detta. Du är välkommen till Mölndal om du har vägarna förbi eller annars också…
    Varma hälsningar
    Christer Ferm

  19. Nicklas Petersson

    Här kommer ett inlägg från det djupa vattnet…

    Jag tror det är svårt att få till en så dynamisk skola, saker händer så fort i världen idag och alla försök att få till en skolplan och ruta in, kvantifiera, styra upp denna fria kreativitet som du ger exempel på kommer att misslyckas katastrofalt och med all sannolikhet döda kreativiteten istället för att stimulera den .

    Jag tror att själva grundidén om en skola är fel från början, vi är inte konstruerade så som människor, att vi i en period i liven bara ska lära oss saker (skolperioden), och sedan resten av vårt liv tillämpa kunskapen (arbetslivet).

    Skolans framtida roll kanske ska minskas, och kanske endast ska ta hand om ett fåtal grundkunskaper en ung människa behöver.

    Skulle ett alternativ kunna vara en begränsad skola (max 2-3 timmar om dagen), och utan läxor, och därtill ett annat kompletterande system där samhället med resurser och kunskap försöker stöttar barnens (och de vuxnas) naturliga lärande, utveckling, lekande och kreativitet.

  20. Tack Nicklas… jag håller med dig så djupt! Underbart att tänka så fritt… denna typen av integrerat lärande i livet pågår i stor utsträckning i många länder jag bott i som USA och Australien tex. Ofta kallas det som koncept för ”Life Learning” och det finns massor av inspirerande vuxna som stöttar barn och ungdomar i att leva och lära så fritt. Tyvärr har det ju, med den nya skollagen, blivit totalt omöjligt i Sverige och de föräldrar och sammanhang som gjorde detta tidigare (och som för mig varit enorma föredömen) har blivit politiska skolflyktingar; till England, Danmark och framförallt Åland.

    Underbart att ta del av så många fria tänkare här och ditt arbete Micke!

    Tack! Susanna Nova

  21. Det är lätt att tänka lite för svart eller vitt, men helt klart måste vi sluta att förvara människor! Jag hade en fantastisk lektion idag där vi paratade om fantasins betydelse för all utveckling. Det stod klart och tydligt hos eleverna att det är något som begränsar deras möjligheter att utnyttja sin fulla kapacitet. Man vågar inte riktigt lita på sin fantasi och att idéerna är tillräckligt bra. Det är här vi, dvs samhället måste bejaka varandra på ett annat sätt än vi gör nu. Eleverna pratade också om den begränsande ”normen” som finns, något man måste passa in i men som dödar kreativiteten. Om jag ser till det driv som finns i många av våra elever känner jag mig trygg att lämna över till nästa generation! Vi har aldrig haft smartare ungdomar än nu!
    Jag tror kanske inte att det är något fel på skollagen, men skolledning och lärare är för dåliga på att ta sitt ansvar och använda dynamiken i den. Det pedagogiska klassrummet måste få ett nytt ansikte. Det brukar sägas att det sitter i väggarna. Kan vi hjälpas åt att måla om?
    Puss!
    /Jonas

  22. Härligt att höra undgomarnas reflektioner.

    Vad det gäller lagen så finns det ju en del tecken på att den verkligen begränsar i sin nya form.

    Jag har bland annat suttit med en hel del pedagoger på Waldorf skolor som känner att ”helheten och värdet i deras pedagogiska grund splittras i bitar”.

    Här är några länkar som också tar upp frågan, och där det finns väldigt tydliga konsekvenser av begränsning med den nya lagen.

    http://www.dn.se/debatt/larare-och-elever-far-betala-for-bjorklunds-skolreformer

    http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/den-nya-skollagen-tvingar-hemundervisande-familjer-i-exil-socialanmaelningar-och-extrema-viten-725039

    Susanna

  23. Pingback: På tal om skolifiering…välkomna till Maffiaminers! | Micke Gunnarsson

  24. Igår var jag på utvecklingssamtal med ena dottern, som går första året på gymnasiet.

    Hamnade i en nej-jo-nej-jo-dialog med dotterns mentor om Internet. Han menade att det finns ”så mycket farligt” på Internet. Och bl a tyckte han att Comhem-reklamen med ”en massa meningslösa youtube-filmer” var fruktansvärd.

    Jeez, jag försökte förklara för honom att Comhem-reklamen är full av kulturmarkörer! Har man surfat sedan 1996 är det fråga om igenkänning – ”do you know your internet?” På samma sätt som vi 60-talister garvar och sjunger med när vi hör Herreys ”Gylleneskor”.

    Sen pratade han om att ungdomarna kan surfa fel, hamna på informationssidor som nsf skapat. Både jag och dottern protesterade genast om att ungdomarna faktiskt inte är dumma i huvudet. Ungdomar blir sällan rasistiska av Internet, utan av att föräldrar sitter hemma vid köksbordet och lägger fram rasistiska uttalanden. Alla dessa personer som röstade fram SD i förra valet är knappast internetsurfande (med cyberkompisar över hela världen). Det är mer troligt att det är personer som sitter hemma i TV-soffan och tycker alla utlänningar utom Zlatan är konstiga.

    Man måste vara DÄR på Facebook, vara kompis med ungdomarna och ta fulsnacket när man ser det. Bli ett bra köksbord för ungdomarna, som har tusen frågor att diskutera.

    Läraren, som faktiskt är en bra och entusiastisk lärare med många idéer om projekt (dock med på tok för kontrollerande syn på internet), jämförde internet helt och hållet med den passiva TV:n. Finns det ingen SKYLDIGHET för skolan att få upp Internet-kunskapen hos lärarna? De förväntas ju vara pålästa vad gäller matte, historia och franska…?!

    • 1000 och åter 1000 tack för din kommentar! Det handlar så mycket mer om livsinställning och mod i förändring snarare om Internet:)

      Skickat från min iPhone

  25. Mycket kloka tankar som kommer fram här.
    Det hjälper inte att bara sätta in en dator i nävarna på varje elev. Själva kärnan ligger i IT-pedagogiken. Sen måste pedagogerna våga släppa på sin tro på den ”totala kontrollen” och förstå att vi är guider och medvandrare snarare än totalitära ledare i klassrummet.

  26. TACK för ett tänkvärt inlägg och alla intressanta kommentarer!

  27. Fin post Micke! Jag tror det finns mycket som han lär sig som kommer att uppvärderas med tiden. Både kopplat till skolans kunskapsuppdrag men också demokratiuppdraget.

    Och visst kan skolor vara roliga och engagerande. Det blir de genom att se elever, uppriktigt intressera sig för dem och deras intresse och bygga lärandet på detta.

  28. Pingback: Skolfrågan slår rekord i intresse! | Micke Gunnarsson

  29. Pingback: Newschool « Waagenilsen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s