Om vi ska snacka entreprenörskap på riktigt måste våra barn sluta gå I skola!

Kände bara att jag var tvungen att få ut mig en del tankar i kväll!
Vill dela med mig av konkreta tips på hur vi kan föra in entreprenörskap i skolan. Och hur vi också borde hjälpa eleverna att ta hand om sin eld. För att detta ska ske kanske vi måste våga tänka tanken att inte gå I skola…
Vet att ljudet blev dåligt men det går om man skruvar upp lite :-) (eller använder hörlurar) Går liksom inte att ta en omtagning när man kör på ren magkänsla…

Kram/Micke

17 responses to “Om vi ska snacka entreprenörskap på riktigt måste våra barn sluta gå I skola!

  1. Yes! Om vi skrotar skolan och istället tänker nytt – vad skulle det bli då? Byt ordet och alla associationer som hör ihop med det och fundera över frågan ”Vad vill vi att barnens tid ska ägnas åt – medan föräldrarna arbetar?” för i sanningens namn är det ju det som det handlar om i det samhälle vi har idag. Jag tänker att den tiden i högre grad kunde likna ”livet”. Att låta det tiden ägnas åt utgå från barnens/ungdomarnas eget engagemang och intresse. Deras nyfikenhet och frågeställningar. Syftet med alla dessa år i det uppväxande släktets liv bör ju ägnas åt att få dem att i högre grad trivas med sig själva och känna att de har makt att ta kontroll över sina liv. Tänker jag.

  2. Oh yes och tack för ditt engagemang. Vad bra att du filmade istället för skrev. Kan bara hålla med. Jag sprider detta och kommer visa för mina lärarkollegor som ett sätt att starta samtal. Skolan borde tillåta mer lite tvärt om som detta http://youtu.be/D3c9YSrNRgY.

  3. Pingback: Tänkvärt från Micke Gunnarsson | Öpedagogen

  4. Kärlek till dig, ungarna och ett fyrfaldigt leve för passion!!

  5. Susanne könig

    Hej! Gillar din tanke o speciellt din reflektion kring uf. Gillar ju deras koncept men visst är det något som håller våra unga innanför boxen. Jag funderade på om det är omgivningarna, miljön som de ” tvingas” vara i som begränsar kreativiteten! Jaja, ville dela med mig av en artikel om en kille som höjs till skyarna o kallad underbarn! Visst är det en fantastisk uppfinning men precis som du säger i ditt klipp, det måste finnas massor med liknande entreprenörer som ligger o gror i vårt långa land men som firtfarande saknar tillgång till näring att blomma ut!

    http://entreprenor24.se/nyheter/10283-9-aring-med-unik-entreprenorsanda/

  6. Många kloka ord och med förhoppning att vi gemensamt kan inspirera våra härliga ungdomar till ännu fler spännande idéer, att våga mer – idéer som engagerar och föds ur engagemang och passion!! För vissa ungdomar passar det utmärkt att sälja ljus och andra liknande produkter men de ska också få inspirationen till att kunna välja något annat som engagerar dem och i UF:s fall testa att driva företag! //Lotta, Ung Företagsamhet i Blekinge/Bromölla

  7. Caroline Wiman

    Vill bara säga tack för ett underbart inlägg. Tänk om fler inom skolan tänkte som du.
    Har själv en pojke på 8 år med särskilda behov som nu efter många om och men ska utredas för adhd. Han har gått i sin nya skola en vecka den här terminen….skolan anser sig inte ha resurser att tillgodose hans behov, assistent har det inte varit tal om då man på skolan inte vill att han ska misslyckas. Dom förstår inte att han misslyckas varje dag som han inte får träffa andra jämnåriga och träna sina sociala förmågor. Han känner inga andra barn här än grannens som han bara träffar knappt varannan helg. Nu går vi båda här hemma och han får 1 1/2 timmes hemundervisning om dagen av en lärare som kommer. Det sista han behöver är att gå hemma med mig hela dagarna, det är inte hälsosamt för någon av oss kan jag säga. Det påverkar hela vår livssituation och skolans förslag till lösning är att söka hjälp hos Soc.
    Jag håller med om att skolan som den ser ut idag stjälper mer än den hjälper. Jag är övertygad om att alla dessa bokstavsbarn som ploppar upp som svampar ligger långt före oss, dom har en extra hårddisk inkopplad i hjärnan och blir uttråkade och under stimulerade i skolan. Skolan kan inte ge dom det dom behöver för att kunna utveckla sin fulla potential men istället för att erkänna det stigmatiserar man dessa barn som ”inte passar in”. Men sanningen är att det är skolan som behöver förändras och anpassas till elevernas behov och inte tvärtom. Vi lär inte för skolan utan för livet. Den bästa skolan är livet.Tänk om barnen fick gå till skolan och inspireras till att utveckla sina olika förmågor, förverkliga sina drömmar och lära sig att allt är möjligt. Den skolan skulle jag vilja gå i.
    Tack för mig.
    Carro

  8. Är grundskollärare och håller helt och fullt med! Jobbar för fullt med att sprida nytt läromedel (Livskunskap), och ett nytt förhållningssätt, med syftet att skapa en skola att utvecklas i. En skola där självutveckling, stärkandet av självkänslan, mental träning och egen drivkraft/målsättning är ett naturligt inslag i skolvardagen. Många framgångsrika år med detta har redan gjorts i en åländsk skola, och materialet sprider sig sakta vidare. Kolla gärna vår hemsida: http://www.insidan.eu.
    Tack!

  9. Åhhhh, tack i från djupet av mitt hjärta. Tårarna trillar och jag känner att det äntligen finns människor som uttrycker, på riktigt det jag har kännt såååå länge. Jag har ingen aning om vem du är, har aldrig varit inne här förrut, men det här gick rakt in i själen på mig. Jag älskar ditt engagemang, ditt sätt att kunna förmedla och din oerhörda visdom.

    Tack igen.
    /Therese

    • Tack Therese! Jag tror det är dags att gå lite djupare nu i världen. Det känns som om vi människor mer är redo för att våga prata om livet lite mer och mening och så. Skolan är ju hur viktig som helst på ett sätt men kan vara förödande på ett annat.
      Som sagt var, det är liksom dags nu!
      Kram för ditt engagemang!
      Micke

  10. Har själv drivit UF för 1 år sedan, och det är väldigt inspirerande.

    Idag jobbar jag med ett projekt som heter Ferieföretagarna, och är ett projekt i Skåne som låter ungdomar från åk 9 till andra året på gymnasiet driva företag över sommaren. Jag älskar entreprenörskap!

    Hur som helst, det jag vill komma till är att många UF-företag tänker såhär (lärarnas påverkan? Samhällets? Pengar ska inte vara i sådan fokus i den här åldern!):

    ”Ohh, vi måste komma på en bra idé så vi kan tjäna mycket pengar!”

    Fel. Man ska aldrig starta ett företag för sin egen skull, man ska starta det för kundernas.

    Eftersom så många drivs av pengarna och att göra ett företag som ”går bra” så blir det oftast så istället för att de driver något som det verkligen brinner för.

    Jag föll också i fällan, det kan jag delvis hålla med om, men jag brann också för vår idé, som jag ev ska driva vidare i sommar om det lokala företag jag varit i kontakt med hjälper mig med finansiering och dylikt.

    Nu blev det här väldigt långt, men, UF borde ta en annan riktning, att uppmuntra kreativitet och nytänk!

    • Tack för din härliga kommentar! Håller med dig. Iofs så tror jag att man bör starta utifrån vad man själv vill jobba med, tror inte man trivs att jobba med ngt bara för andras skull.
      Hoppas du förstår hur jag tänker;)
      Kran/Micke

      • Precis, det är det jag menar, även om det kanske inte var allt för tydligt.

        I regel säger jag att man ska hålla på med sådant man är intresserad av själv. Det är det som är finessen, man ska hitta någon man själv vill jobba med, men något som är till nytta för kunderna = Framgångsrikt företag! (tror jag)

        Förmodar att du sett den redan, men de här är det bästa jag sett på länge:

Kommentera

