Yo! Elever som inte vill, vill visst!!


Dessa ungdomar! De vill ju ingenting. De orkar ju inte! Bara slappa. En sådan tråkig attityd. Hur man än försöker. De verkar ju inte fatta sitt egna bästa! Vad är det för fel på de?

För ett tag sedan fick jag förmånen att få träffa en lärare med ett gigantiskt hjärta och en passion till sina elever utöver det vanliga…om ni frågar mig. Eller rättare sagt hon hade nog inga elever egentligen.
Hon brydde sig bara så oerhört mycket om de unga människor hon hade förmånen att få arbeta med om dagarna. Olika människor mellan 16-18 år. Hon såg inget konstigt i att bjuda någon på pizza en kväll, chatta på Fb eller så…hon verkade bara älska dessa barn.

Men….så var det ju det där. Dessa elever ville ju ingenting. De hade valt att gå en inriktning i skolan inte för att de var intresserade av själva teknikprogrammet utan bara för att det var det enda stället de kom in. De såg sig som loosers redan från start, självförtroende och självkänsla i botten och ville ingenting.
Men denna lärare ville inte ge upp. Hon visste att det fanns glöd, talang, energi bara hon kunde liksom hitta den….
Så där möts vi denna kväll och hon frågar mig om jag har någon tanke…
Jag liksom hon vägrar ju att ge upp, för vi vet att elever som inte vill,
vill visst!
Så vi börjar leta. Jag menar att det måste ju finnas något i livet de gillar.
Läraren tittar på mig men hittar inget. Men så kommer det magiska ordet:
HipHop!
Va? frågar ja.
Jo Hip Hop är banne mig det enda de gör. De lägger ut filmer stup i kvarten på YouTube, de rappar och älskar HipHop!

YES!! Där satt den tänker jag.

Nu måste vi bara fundera ut vad HipHop och typ teknikprogrammet har för kopplingar. Svarvar, fräsar, svetsar, och så vidare….en massa coola tillverkningsapparater if you ask me!!
Vi funderar….och funderar….känns som Professor Baltazar..om ni kommer ihåg honom. (annars kolla här)

Halsband!!! Just det. Alla de coola rapparna har ju en massa smycken, halsband, loggor i metall, ringar, micstativ, pimpa..osv osv…Jag frågar läraren lätt upphetsad om man kan göra sånt i hennes maskiner.
Och visst kan man det.
Så vi inser att ungdomarna INTE vill svarva, skita ner sig, fräsa, svetsa och annat löjligt grejs!! Nej de älskar Hip Hop och kanske hellre skulle vilja tillverka typ smycken, loggor, micstativ och annat som de tycker är grymt. Så varför inte lägga ner de övningar man gjort de senaste 20 åren och istället utgå ifrån målgruppens intressen?

Vi skrattar tillsammans läraren och jag. Vilket härligt möte.
Jag håller nu tummarna att detta möte inte bara förblir ett möte utan att vi tillsammans hjälps åt att låta eleverna få förverkliga. För det är väl det de hela egentligen handlar om. Att bli sin egna ledare här i livet med en känsla av att ingenting är omöjligt det tar bara lite längre tid!
Att se storheten i sig själv och i andra och att dela med sig. Att bidra till sin egen och andras tillväxt.

Och för de lärare som tycker att sådant här är trams och att man inte kan dalta så här med eleverna….eller typ att man inte KAN tänka så här för det funkar inte i praktiken…..tja…vad ska man då ha eleverna och dessa lärare till om man typ bara spenderar tid om dagarna….elever som inte är där…och lärare som talar för tomma hus….(då menar jag inte bara skolk, jag menar att många elever skolkar fast de ändå har lärt sig att placera sina fysiska kroppar i skolan ett gäng timmar om dagarna)

Till sist!
Tack du kära lärare för att jag fick träffa dig!

Kram/Micke

 

 

5 responses to “Yo! Elever som inte vill, vill visst!!

  1. SE STORHETEN I DIG SJÄLV OCH ANDRA! BIDRA TILL SIN EGEN OCH ANDRAS TILLVÄXT OCH ATT DELA MED SIG !!! Så himla bra, borde finnas uppsatt på väl synliga ställen i alla skolor….ALLA ÄR VÄRDEFULLA OCH ALLA KAN OCH VILL, bara dom får rätt stöd o hjälp.

  2. jamen det är precis så det ska gå till:) Någon som är lyhörd och ser möjligheten i det hela istället för att stirra sig blind i :slöa ungdomar som ingenting vill. det är klart de vill..de behöver bara bli förstådda o det är tami:f.n inget dalt. hurra för läraren o Micke:) o ungdomarna såklart som lär oss så mycket om oss själva.. hälsningar marita

    • Kram!

      Skickat från min iPhone

    • Tack Marita! Jepp det är bara sååå coolt! Det som även har hänt nu några dagar sedan är att en grabb kom ju på att han drömmer ju om att bli urmakare. Läraren ringer mig och berättar detta. Jag råkar känna en apcool ung urmakare i Karlshamn och nästa vecka packar läraren in hela klassen i en minibuss och träffar sin nya mentor och urmakare.
      Skolan….we got to get out of this place!! (menar att vara lite mer utanför, inte bara då det är rast)

Kommentera

