Som att gå runt med en vattenslang i rumpan :-)


Lördagmorgon. Pigg morgon. Skapande morgon. Måste säga att sedan jag slutade dricka alkohol för 4 år sedan har jag aldrig haft så mycket energi över, särskilt på helgerna. Underbart. Var bara ett eget val som stod i vägen och som krävdes. Och jag kan säga att större grej för mig själv och min familj har jag nog aldrig gjort. Jippie!!
Men det var inte det jag tänkte skriva om….eller kanske.

I veckan berättade jag för ett gäng ungdomar att de själva skapar sin egna värld i mångt och mycket. Det finns inget dåligt väder, finns heller inger bra väder. Väder är liksom bvara väder i sin grundnatur.
Sedan är det upp till var och en människa att sätta etikett på det hela och må därefter. I Afrika upplevs kanske värme på ett visst sätt medans i Island upplevs det på annat. Etiketterna är högt personliga. Alltså har vi var och en ett val i hur vi tänker tänka , tycka och tro.

Jag har verkligen börjat träna mig på ”minsta möjliga motstånd”.
Att verkligen inte lägga energi på onödiga saker. Att inte sudda till det. Jag vill verkligen ta en blöt disktrasa just nu, gå fram till svarta tavlan och sudda, och sudda och tvätta och sudda…hålla mig så ren som möjligt för att livet ska få leva fritt genom mig.

Oj det där lät flummigt!

Nja…jag börjar smått inse att jag behöver inte pressa och prestera fram livet till något. Livet ÄR redan. Och kolla dig omkring, naturen, människor, djur, miljöer, barn, kärlek..snacka om livskraft…förklara ett träd, en apelsin, en elefant, ett flygplan, internet…wow!!!
Detta liv och energi vill jag ha maximal tillgång till. Och det har jag!! Du med och du med…alla! Vi behöver inte jobba oss för att få tillgång till den, tvärt om. Vi behöver städa bort saker så den kan få komma fram.

Tänk dig vattenslangen med munstycket stängt. Vattenkranen är på men det sprutar ändå inte ut något vatten. Men det är tryck i slangen. Det jag måste göra är att öppna upp munstycket, vrida en aning så att vattnet kan få flöda fritt. Jag tror det är exakt samma sak med vår tid mitt i livet. Vi går runt med en vattenslang i rumpan. Men vi har inte tränats och insett vad som krävs för att vrida munstycket till öppet. Vi låter det slagga igen med allt ifrån skitsnack, klagan, stress, meningslösa tv program, offertänk, oro, pengar, rädslor, bedövningsmedel och flyktredskap (ex alkohol, tobak, droger etc), kroppsfixering, ideal, smygrasism, betyg i skolan..etc etc

Jag vet att jag har ett val. Ingen annan kan varken välja åt mig eller ska.
Mitt jobb ligger i att vrida munstycket sakta sakta och känna vattnet komma i den takt jag önskar. Men jag lovar dig…att när man som jag gjorde i veckan , sitter fast i en bilkö på E6:an på väg från Göteborg,
07.15, ser dessa bistra, irriterade och stressade miner i bilarna runt omkring mig, samtidigt som jag själv snyftar som ett barn och torkar mina tårar av bara ren lycka, utan någon som helst anledning…då vet jag att jag är på rätt väg…och att min munstycke har börjat öppnas på allvar.
Kanske låter som att jag vill göra mig märkvärdig…och det vill jag.
Så in i h**v*’tes märkvärdig! Det tycker jag vill alla ska vara. Värda att uppmärksammas, för det är inte alla som fick gåvan att bli människa…de flesta blir trots allt nerspolade :-)

så…valet är mitt…valet är ditt,…

Kram/Micke

9 svar till “Som att gå runt med en vattenslang i rumpan :-)

  1. Jag är med!
    Tack.

    /malin

  2. Suveränt!

  3. Sweet! Taget!
    /md

  4. Mycket bra skrivet!!! <3

  5. Tack för alla dina underbara ord. Dom behövs för att vi ska vakna upp. :)

  6. Fantastiskt härligt skrivet! o vilken fin liknelse du gör med vattenslangen, häftig bild också! och visst ÄR livet, just nu hör jag näktergalens fina sångkvitter härutanför, en otrolig liten fågel att hålla igång! nu väntar jag bara på varma sköna kvällar så man kan sitta ute länge, länge
    och bara ha det skööönt … vårkvällshälsningar från Stina

  7. Pingback: Vattenrutschkanan som omställningszon! | Micke Gunnarsson

Kommentera

