Ett skrämmande och livsviktigt möte..och så en sommarhit!


”Detta inlägg är till alla oss föräldrar som just nu är oroliga för våra barn, vi som inte kan somna på nätterna, vi som vill de så väl och vill att de ska lyckas i skola, med vänner med allt. Detta inlägg är för alla oss som börjat tappa hoppet, börjar känna känsel av maktlöshet och sorgsenhet. Detta är ett inlägg till helt vanliga föräldrar:-)
Detta inlägg handlar om att det aldrig är kört även om det ibland kan se mörkt ut i våra ögon. Detta handlar om unga människors behov och längtan av att istället för att mätas och byggas enligt poängskalor,
betygssystem, omdömen…få lära sig att möta sig själva, bygga självkänsla och en förmåga att älska att få finnas till här och nu.”

Det är nu ganska exakt 10 år sedan jag stog där den mörka kvällen.
Vinden blåste och gatljuset och skylten från bensinmacken lyste svagt.
Jenny ville inte att jag skulle köra dit själv och lämna grejerna, men jag gjorde det ändå. Hon tyckte det lät läskigt, tänk om de inte var de de utgjorde sig för att vara?
Så stog jag där och väntade i skymningen på att deras bil skulle komma.
En bil full med främmande människor från ett främmande land. Jag hade grejer i min bil som de ville ha. Så rullade bilen in och ut kliver några ”coola snubbar”:
En utav de går fram till mig och sträcker handen i luften och säger:
- Tjena mannen!
Jag tittade ner på denna sprudlande 12 åring som stog där och sken upp hela stället. Jag hälsade lätt förvirrat coolt även på hans storebröder. Kommer ihåg att häölsningen var en blandning mellan handtag och kram. Kändes fräckt att komma så nära så snabbt liksom.Var inte van vid det.
Yo!
Vi öppnade min bagagelucka och där var den ouppackad.
Den lilla ljudmixern och alla prylar. Denna 12 åring hade kontaktat mig via nätet och berättat om sina drömmar till musiken, sin passion och sin tro. Han skulle bli rappare! Jag blev rörd redan då.Han pappa höll på att bygga om rummet i lägenheten, så hans drömmar skulle få plats. Så med lite hjälp av kontakter runt omkring så kunde drömmen bli sann. En liten dröm på vägen.

Sedan den dagen för tio år sedan har jag på distans följt denna kille, Kamal, som numera är Jawone, som är www.371music.se!

Och så i förgår fick jag återigen ett meddelande på FB. En länk till hans senaste låt. Och min magkänsla säger, Grattis mannen, detta kan bli sommarens plåga [:-)] Och texten beskriver just för mig som förälder att det finns hopp. Att man kommer långt genom att tro!

Detta var min story. Jag bestämde mig för att kolla med Kamal, vad minns du? Så här kommer min mini intervju:

Helloj kompis!
4 snabba frågor

Hur minns du vårt första möte så där för 10 år sedan?
Jag får nästan rysningar när jag tänker på det o ja minns den dagen som igår, hur taggad och glad jag va att ha fått en önskan till verklighet. Mina bröder sa väl precis som Jenny ” Tänk om han inte är den han säger sig vara ” och ja, jag va ju bara 12 bast så vi packade in halva familjen såklart haha men mötet var stort för mig. Jag kände efteråt lite som ”Mission Completed” och det är så jag har tänkt sedan barnsben, ”varje gång jag når mitt mål höjer jag ribban till en annan nivå ”. De va STORT!

Vad driver dig till att gå upp om dagarna?
Att ännu en gång få äran att göra mig av med 24 timmar.

Vilket råd skulle du vilja ge vuxna och typ kommuner och så för att på bästa sätt stötta unga som drömmer?
”Är ni på jobbet bara för en löne check kommer ni aldrig att få en kid´s dröm till verklighet” Arbetar man inom yrket är det viktigt att visa för ungdomarna att man verkligen bryr sig om dom. Det var precis vad jag kände när jag snackade med dig Micke. Jag hade äntligen någon som förstod hur mycke bara ett mixebord och en mikrofon kunde va värd för mig och hur långt det kunde ta mig. Va förebilder – Inte föräldrar.

Om 10 år…vad har hänt med dig och mig då?
Jag har nog fått en och annan låt sönder spelad i alla radio kanaler – Dessutom har jag startat mitt event bolag och konkurrerar snart med Peace nd Love. Och så var det du ja…jag vet inte vad du gör just nu Micke! inte exakt , alltid tyckt du haft massa bollar i luften men jag tror nog du kommer ligga i din hängmatta, stor trädgård & le tillbaks åt alla drömmar du fått till verklighet [:)] Tack igen!
Tack Kamal och lycka till med dina dagar nu och i framtiden!
Hoppas din nya låt kommer rocka fett på radion i sommar!

Kram/Micke

 

4 svar till “Ett skrämmande och livsviktigt möte..och så en sommarhit!

  1. Jawone, ”Är ni på jobbet bara för en löne check kommer ni aldrig att få en kid´s dröm till verklighet”, detta kommer jag att bära med mig, tack för dessa visa ord!
    Micke, du förbättrar världen, en unge åt gången!

  2. Vilken härlig, varm , go händelse det blev! Kan ju bara hålla med ovanst, du förbättrar världen, Micke!

  3. ” De verkligt stora människorna är de som får andra att känna sej stora.” Tror att du är sådan, Micke, du får andra att känna sej stora!

Kommentera

