Om skolan ska leva får inte folk därinne dö…


”Lärare kommer inte att ersättas av teknologi, men lärare som inte använder teknologi kommer att ersättas av de som gör det.”

Sheryl Nussbaum Beach

Denna mening läste jag för första gången igår och jag verkligen tycker den sätter fingret på det viktigaste just nu i våra skolor. Det handlar inte för mig i grunden om tekniken, detta ser jag som helt naturligt i dagens samhälle i sig. Det handlar om modet och insikten bland oss vuxna att se upp så vi inte dör….för snabbt.

- Tar du inte i nu Micke?!
– Nej banne mig inte! Det som inte växer dör!!

Ett företag som slutar att växa, stagnerar och börjar till slut att dö…
Ett förhållande som slutar att växa, stagnerar och börjar till slut att dö…
En butik som slutar att växa, stagnerar och börjar till slut att dö…
En kommun som slutar att växa, stagnerar och börjar till slut att dö…
En människa som slutar att växa, stagnerar och börjar till slut att dö…
En skola som slutar att växa, stagnerar och börjar till slut att dö…

Detta tror jag stenhårt på.
Det är en naturlag.

Men varför väljer vissa av oss att sluta växa då?
Finns nog många anledningar men den största tror jag handlar om rädsla. Vi människor, enligt Dr. Dennis Merritt Jones, föds med två rädslor.
Rädslan att falla och rädslan för höga och plötsliga ljud.
Thats it!

Resten av alla våra övriga rädslor har vi själva valt att ”lära oss” i livet.
Jag tror också att många av våra rädslor är resultat av att vi inte sett över vår egna potential och våra förutsättningar för att just växa.
Jag sitter nu när jag skriver precis vid ett antal blomkrukor med
växter i. Vackert!
Rötterna växer och växer. Men vad händer med växterna om krukan blir för liten för alla rötter som vill tränga sig fram, utvecklas, blir större….jo de börjar växa inåt , växten imploderar och….till slut….så dör den.

Inte för att den inte ville växa…den kunde det inte längre. Krukan var för liten. Så vad måste göras?
Jo plantera om, ny jord, större kruka och så är vi igång igen.

Hur ser din kruka ut?
Jobbar du som lärare och möter alla dessa små ivriga rötter som varje dag tränger igenom ny jord. Barn som är så undersökningsbenägna i livet att vi inte ens kan hantera det utan måste sätta gränser, tider, raster, skolgårdar, stängsel, filter, stödhjul, åldersgränser etc…för att överhuvudtaget kunna få någon ro!! Hur ser våra krukor ut, vår jord, min jord!
När jag möter vissa verksamheter idag, allt ifrån förskolor, till gymnasier, men även företag i landet så märker jag att vissa lyckas attrahera växandet, man drar nytta av det nya, teknologi, mänsklig potential, kreativitet,…man utmanar strukturer, kastar scheeman, avskaffar läxor , kör lektioner kvällstid via nätet…man testar och utvecklas tillsammans…man växer och man är modig.

Vill här i slutet även tipsa om en fantastisk liten film som visar just på mod. Inget stort egentligen. En helt naturlig grej då en förskola funderade lite på hur dagens föräldrar vill kommunicera då de om dagarna möter deras barn. Föräldrar som är födda på 90-talet har kanske nya behov…För vissa helt naturligt, men för andra väldigt stort!
Jag vill även ge en stor eloge till personalen som visar upp hjältemodet att bara liksom agera på film…

det är banne mig inte alla som pallar det! Men jag lovar…ni växer!! (Härligt initiativ av X-ovation!)

 

Så avslutningsvis.
- Jag vill inte att skolan ska överleva en dag till, utan leva.
- Jag vet att skolor som inte längre växer och utvecklas kommer att dö.
Detta beror inte på skolan som byggnad i sig utan hur pass levande de människor som finns därinne och runt om är.
-Jag vet att många skolor/organisationer skulle må så bra av att få planteras om till en större kruka.

Känns det jobbigt?
Jag brukar ställa mig följande fråga minst en gång om dagen för att liksom checka av mig själv mitt i livet:

”Vad i mig gör det svårt”

Så om du vill, ctrl C, ctrl V

”Vad i dig gör det svårt”

Kram/Micke

Ps…när jag ändå är i farten vill jag tipsa om en film till. Även om det är en slags reklamfilm så är den bara så talande! Nyttig för politiker som väljer att engagera sig i skolfrågar att titta på…tänker jag!

Kram igen/Micke

 

 

 

 

14 responses to “Om skolan ska leva får inte folk därinne dö…

  1. Susanne könig

    Tack! Orden gjorde min dag!

  2. hej o tack för kloka ord ännu en gång.
    gränser är bra men om de har för hårda väggar o för smala vägar så tyvärr så sker ingen utveckling. Framåt för utveckling och att jobba för det gemensamt med eleverna. Många tror de gör det men eleverna upplever inte alltid det så. Deras upplevelser ska tas på allvar.

  3. Hej Micke! Tyvärr tror jag inte att läsplattor är så bra, barnen får inte träna just det viktiga handens rörelse när de riter en bild och bokstav som sedan formar sig i hjärnan som ett minne. Att bara trycka på en platta och det kommer upp färdiga bilder gör inte barn kreativa. Deras hjärnor kommer inte att få många kopplingar och därmed heller inte en rörlig aktiv hjärna med många trådar till olika ställen. Läsplattor fördummar hjärnan och försämrar ett kreativt tänkande. Waldorfpedagogiken har visat att dessa barn blir intelligenta får bättre studievana, har lättare att lära sig och se sammanhang. De blir också mer kritiska och självständiga. Dessutom det viktigaste de tycker det är kul å plugga. En undersökning som jämfört Waldorfelever och vanliga skolelever visar rakt igenom en stor fördel att Waldorfpedagogiken att göra sina egna läroböcker ger både djupare och bredare kunskap. Sist men inte minst läsplattor strålar lika mycket som mobiler. Är det verkligen lämpligt att barn som är mycket känsligare än vuxna nyttjar läromedel som är klassat som en möjlig cancerrisk IARC inom WHO. Dessa läsplattebarn kommer att dö inne i skolan för de kommer inte ha så välutvecklade rötter att de kan växa

  4. Hej Micke och Solveig12!
    Plattorna är jättebra till många olika saker. Inte minst till att göra egna böcker med extra allt och plusmeny. Man kan till exempel fotografera det man har ritat eller målat och därmed dela med hela världen. Det är ju nämligen så att det inte handlar om antingen eller utan om att ta in ett verktyg som är otroligt rikt på möjligheter. Självklart skall vi i skolan ge våra unga rikligt med möjligheter att måla, spela teater och skapa musik. Plattan är utmärkt för att dokumentera det och dela med andra.

    Efter att själv ha tillbringat mina första nio skolår i en Waldorfskola så skulle jag ju kunna nöja mig med att njuta av det du skriver men…. Jag gick i en klass där hälften var lärarbarn och den andra hälften var barn till konstnärer, musiker, fotografer och andra kreativa och välutbildade personer. Att vi dessutom hade en fantastisk lärare gjorde så klart även det sitt till. Detta bidrog nog MYCKET mer än själva pedagogiken till att vi blev ett gäng ganska duktiga och ambitiösa vuxna.
    Därmed inte sagt att det finns många goda tankar i de arbetssätt som jag varit utsatt för :)

    Plattor eller mobiltelefoner KAN vara kreativa verktyg om vi väljer att använda dem till det. De kan givetvis även vara passiviserande och fördummande om vi väljer det. Det är där pedagogen kommer in i bilden. Det är lärarens uppgift att utmana eleverna att använda digitala verktyg på ett kreativt sätt.

    • Men om strålningen från denna teknik skadar barnen då? Är det likgiltigt? Barn som blir skadade av strålningen får cancer (sjukvården blir allt sämre) vem skall då ta över samhället? vuxna blir ju strålskadade och elöverkänsliga över hela världen av denna trådlösa teknik, mobilindustrins lobbyister har den senaste tiden haft en massmedial propaganda att elöverkänslighet är psykiskt, ett svårt elöverkänsligt barn tvingas av domstolen att vistas i skolan och det barnet kommer att få sitt liv helt förstört då skadan kommer att förvärras. Det vet vi att så är det, en en person blev plötsligt blind av den dator som han kunnat nyttja korta stunder tidigare, sedan hans hälsa försämrades efter att 4G kört igång. Jag undrar varför bryr ni unga vuxna inte om och skaffar er kunskap om riskerna. Har ni läst vad EU-parlamentet skriver i länken jag lade in. Det är ju sant det dom skriver. Varför bryr ni er inte om våra barns hälsa utan tekniken tycks vara det mest viktiga?
      Jag själv är miljöingenjör till mitt yrke och blev strålskadad av en bildskärm för snart 20 år sedan. Mitt liv blev helt förstört. Jag är alltid sjuk av strålningen och jag har blivit allt mer isolerad då strålningen ökat flera miljoner gånger om i förhållande till den naturliga bakgrundsstrålningen, dessutom är den helt främmande för allt liv då den är frekvensmodulerad och är intensiv dygnet runt. Det är ju långtidseffekterna man måste beakta och att då även utsätta barnen för hög strålning i skolmiljön är för mig obegripligt. Man visste om att denna artificiella strålning kommer att ge hälsoproblem innan de började bygga ut mobiltelefonin. Ändå gjorde man det och gav mobilindustrin helt fria händer och ändrade miljölagarna så att inga hinder stod i vägen för denna storskaliga verksamhet som sedan fått öka okontrollerat. Ingen vet hur många sändare det finns, ingen vet var de sitter och ingen kontrollmäter hur hög strålningen är. ADHD-liknande symtom får allt fler barn t o m vuxna får detta nu helt plötsligt, men det är hjärnstress av strålningen eftersom det påverkar hjärnan som skadas typ elöverkänslighet eller så får folk cancer, stroke och tidig senildement och allt fler unga får hjärtinfarkt.

    • IT-myntet har en förskräckande baksida – och då särskilt för barn och tonåringar – som jag ser det.

  5. Vill gärna dela med mig av de saker som just nu skrevs i FB-gruppen som svar på inlägget, Sociala medier i skolan. Jag har bett om tillåtelse att kopiera in det här:-)

    Jonas Hällebrand Håller med att det är en intressant vinkling. Men det hen missar i inlägget är att det inte handlar om att inte lära sig skriva för hand och därmed få forma bokstäverna utan att man tar det i en annan ordning. Vi minns säkert alla bär barnen skulle lära sig cykla hur vi sprang bakom och höll för att de skulle lära sig hålla balansen samtidigt med att lära sig trampa. Nu finns det cyklar utan pedaler för se små. Så de kan först lära dig hålla balansen styrs bromsa i lagom fart. Sedan när de är större och kan det så lär dig sig att trampa.
    Att Waldorf pedagogiken visar på skillnader är bra men har man då tagit hänsyn till art det är oftast barn med välutbildade föräldrar som går i dessa skolor. Barnens resultat i skolan har stor! korrelation med föräldrarnas utbildningsnivå.
    Jag tror på att ”plattorna” och datorer väl utnyttjade är katalysatorn till en framgångsrik skola.
    Kram på dig Micke för alla härliga ord och idéer du delar med dig av.
    //Jonas

    Katharina Andersson ‎
    Jonas Hällebrand har helt rätt. Intressant men inte färdigtänkt kommentar.
    Att skriva bokstäver med god motorik är inte samma sak som att skriva berättelser men innehåll och känslor
    eller faktatexter med innehåll och struktur. För det behövs det också andra kunskaper och färdigheter.
    Plattan eller tangentbordet hjälper oss att fokusera på innehåll och struktur istället för att fastna i
    motorikens irrgångar. Att skriva för hand kommer alltid att behövas, men det kan övas in även senare.
    Strålning eller inte kan jag inte kommentera, men det finns säkert någon annan som kan mer om det.
    Slutkläm: att skriva är en komplicerad process som gärna kan ta hjälp.

    Petter Bergenstråhle
    När det gäller strålningen så har Strålsäkerhetsmyndigheten skickat ut den här informationen gällande utbyggnaden av trådlösa nät osv. i skolorna.

    http://grundskola.kungsbacka.se/Global/Frillesas/pdf/information%20tr%C3%A5dl%C3%B6san%C3%A4tverk.pdf

    Tack för er klokskap!

  6. Håller med att det är en intressant vinkling. Men det hen missar i inlägget är att det inte handlar om att inte lära sig skriva för hand och därmed få forma bokstäverna utan att man tar det i en annan ordning. Vi minns säkert alla bär barnen skulle lära sig cykla hur vi sprang bakom och höll för att de skulle lära sig hålla balansen samtidigt med att lära sig trampa. Nu finns det cyklar utan pedaler för se små. Så de kan först lära dig hålla balansen styrs bromsa i lagom fart. Sedan när de är större och kan det så lär dig sig att trampa.
    Att Waldorf pedagogiken visar på skillnader är bra men har man då tagit hänsyn till art det är oftast barn med välutbildade föräldrar som går i dessa skolor. Barnens resultat i skolan har stor! korrelation med föräldrarnas utbildningsnivå.
    Jag tror på att ”plattorna” och datorer väl utnyttjade är katalysatorn till en framgångsrik skola.
    Kram på dig Micke för alla härliga ord och idéer du delar med dig av.
    //Jonas

  7. Så här säger Europaparlamentet om elektromagnetisk strålning, varför SSM säger något annat är obegripligt. Kanske för att SSM:s vetenskapliga råd består mest av mobilindustrins lobbyister: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&language=EN&reference=P6-TA-2009-0216
    Jag har hunnit blir rätt väl insatt hur farlig denna strålning är från den trådlösa tekniken och jag förstår inte varför man utsätter våra barn, som är mycket känsligare än vuxna, för hög strålning i skolan både från läsplattor och trådlösa system Man måste ta hänsyn till långtidseffekter då ICNIRP:s referensvärdet endast gäller för termiska effekter efter 20 minuter.

    Den här jämförelsen med Waldorfpedagogiken beaktade att fler föräldrar var högutbildade, men barnen blev oavsett bakgrund genomgående mer studieintresserade och fick också bättre resultat på universitetsnivå. jag har hört att Finland har den bästa skolan i världen, i alla fall har de mycket bra studieresultat. De tvingas inte vistas i skolan, det enda krav de har är att klara kursen oavsett var de är och pluggar. Fri vilja inte som i Sverige tvång enligt skollagen. Kanske flera är lärare här på denna blogg som svarar, men fri vilja måste vara bättre än tvång?

  8. Pingback: Fred in the air! | Fredsuppdraget

  9. Oj oj oj vilken svår tråd att skriva i. Jag har gått i flera dagar och funderat och jag vet inte ens om jag kommit fram till något svar än. Det är så komplext. Jag menar detta med strålningen. För å ena sidan så ser jag ju det positiva med hela den nätverksförmåga vi skapar just nu i världen. Hur vi mer och mer blir ett. Hur vi kan komma i kontakt med människor som vi aldrig gjort tidigare. Vi är näst intill i makt att kunna teleportera oss idag. Detta är ju fantastiskt!! Och vi behöver detta, världen behöver detta, vi människor behöver detta tror jag. Och detta även på ett djupare plan. Men så är det ju också baksidorna just nu, strålning, wifi, radiovåger, skärmar, teknik osv. Vi vet en del men inte allt. Det vi alla nog kan känna är att det är nog inte riktigt nyttigt i alla fall. Men jag tror ändå att med tiden kommer vi även där bli skickligare i vår förmåga att komma på miljövänliga sätt. Bilar idag är betydligt nyttigare än bilar för 10 år sedan…osv…vi talar om hållbar utveckling, alternativ, vi har ett miljöparti etc….men självklart räcker det inte, vi måste ju vakna upp på riktigt:-) Detta uppvaknande tror jag just vårt nätverksamhälle kan skynda på och då behövs tekniken. Jag tror tyvärr att någon generation kommer att bli lidande,men i det stora hela så kommer det bara att bli bättre!

    Kram Micke

Kommentera

