Meningslös medvetenhet & så lite Minecraft-pedagogik.


Min morgontanke idag på Facebook löd:

”Oavsett verktyg du vill använda i livet, krävs träning för att uppnå färdighet. Hur tränar du verktyget ”tänkande”?”

Jag fick då frågan hur man tränar sina tankar. Och mitt svar får nog bli att bara genom att du är medveten om att du inte ÄR dina tankar så har träningen börjat. Det är ju först så du inser att du har ett verktyg.
Och att du i samma ögonblick kan träna din färdighet.

Men det är mycket snack om medvetenhethet just nu. Och jag tror i sig att det är viktigt. Men vi måste koppla det till aktivitet. Jag tycker det är skillnad på medvetenhet och aktiv medvetenhet.

Det är genom att göra, omsätta sina tankar i praktik, det är då själva träningen sker och fundamentet byggs. Det är först då vi till slut kan utveckla vår färdighet så pass att det går av ren automatik. Ungefär som då jag efter flera års bilkörning inte ens tänker på när jag ska växla, blinka, etc

Idag ska jag vara ute och fixa kring vårt hus. Kanske måla. Detta är ett bra exempel tänker jag.

Färgen får symbolisera livsenergi.
Penseln mitt verktyg (mina tankar)
Min aktivitet genom att dra penseln mot väggen (aktivitet)

Om jag tar bort den sista delen, aktivitet, så kommer jag snarare att hamna i ett drömtillstånd, en önskan och längtan..att väggen ska bli målad. Jag är medveten om att jag har tillgång till färg och pensel men det blir rätt så meningslöst.

Förstår ni hur jag menar?

För mig har bl.a denna insikt och träning genom de senaste 5 åren skapat en livsförändring utan dess like. Att börja inse att jag har verktygen, att kraften och kunskapen finns där redan , inom mig själv och att jag har ett eget val!
Men hur tränar vi detta i skolan? Hur låter vi våra barn utforska denna kraft och förmåga i sig själva. Bygger inte våra system på att snarare visa våra barn att svaren finns utanför henne själva. Att det är någon annan som vet bättre och ska sedan bedömma och anvgöra huruvida barnen har förstått vad vi , som vet, menar. Att det också är någon utanför som vet just vad du måste lära dig för att klara dig i livet. Våra läromedel bygger också mycket på denna tanke. Våra Övningsböcker eller våra pedagogiska spel. Ett system som redan vet. Kalle Kunskap i all ära…

Men när jag ser min 7 åring och alla hans vänner bygga och utveckla gemensamma saker i Minecraft så ryser jag av glädje. Denna totalt tomma lekplats men som utifrån användarnas egna kraft och ideer skapar ett skapande utan dess like. Hur använder vi denna Minecraft pedagogik i skolan…eller vågar vi inte ha tillit på barnens egna potential? Som lärare skulle det innebära att man snarare är förutsättare än lärare. Oavsett ämne skulle jag kunna applicera denna metod.

Hej på er elever , här har ni…INGENTING:-) Men jag lovar att stå er till tjänst. Spännande!!

Det är inte undra på när barnen blir lite äldre och ska på något sätt ta eget ansvar att det krockar. Vi talar på arbetsplatser att de måste ha egen initiativförmåga, eget driv, ta reda på svaren själva…Vi talar om entreprenörskap i skolan, vi talar om individuellt anpassande, vi talar om utforskande…Men hur mycket tid lägger vi i skolan på att just arbeta med att utforska oss själva och våra inre verktyg. Det är ju trots allt dessa förmågor som ska bära upp allt annat. Det är ju ändå vi själva som är fundamentet, som sedan kunskap, ideér och allt annat ska byggas på.
Vi är ju bärarna så att säga.

Kanske gör vi mycket av detta redan i skolan. Men det är klart inte lätt.
Vi har ju så mycket annat att göra. Mycket som ska hinnas med (verkar det som).

Avslutar detta lätt röriga inlägg med en fråga jag funderar en hel del på just nu. Och om någon av er läsare har något svar så snälla dela med er:-)

Hur lång tid ska och kan man minnas alla saker vi lär oss?

Kram/Micke

Kommentera

