Släpp bromsen så mår du nog bättre:-)


Idag på väg hem ifrån en radiointervju så funderande jag en del på mina drivkrafter.

Att man liksom startar dagen med underbart möte med CELA och den helt galna lär-konferensen Learning Is The Shit, till att sedan prata Fredsuppdrag i SR Blekinge, sedan undervisa sin fru i Iphonefotokonst, sedan svara på mail, sedan ringa några samtal…osv
Ett slags flow. Det jag märker är att jag gasar inte så mycket längre, även om det utifrån kan upplevas på detta vis.
Men jag kan säga att mitt gasande för fram till för 6 år sedan blev också min förgiftning. Jag pressade, stressade och just gasade. Man brukar ju prata om att just gasa, balansen mellan gas och broms…en av de KBT-terrapäffter(orkar inte kolla hur det stavas, men ni fattar) jag avverkade då jag mådde lite kasst tjatade om det…bromsa..bromsa…
(men vi avbröt snabbt samarbetet för vi fann liksom aldrig riktigt varandra)….ni vet…

Men det jag märker just nu och som verkligen har skapat ett slags skifte i mitt sätt att vara och leva är att jag upptäck det där lilla läget i mitten.
Friläget, frikopplingen. Denna lilla magiska position som låter dig nyttja naturlagen. Står jag i en nerförsbacke och lägger i friläge…vad händer? Jo bilen rullar ner utan minsta lilla krafttag. Den följer likt kampsportaren motståndarens egna rörelse så att säga.
Är det så enkelt?

NEJ!

För vad gör vi människor i 9 fall utav 10 (och då kallas även det 10:e för misstag) då vi ställer en bil i en nerförsbacke?

Vad är det vi lär oss i (trafik)skolan?

- GLÖM INTE ATT DRA HANDBROMSEN!!!

Och det är här den svåra omlärningen måste till. Att släppa på bromsen. För om du släpper på bromsen så behöver du inte heller i samma utsträckning gasa. Mitt problem som jag ser det tidigare var att jag hade full gas men ändå med en slags själslig och mental handbroms dragen. Och kanske även till och med med ett vänsterben pumpbromsandes.
Det blev ryckigt och jobbigt kan man lugnt säga.

Så det tips jag verkligen vill dela med mig av är att undersöka hur pass hårt din handbroms är dragen. Och även kolla in din högerfot om även den bromsar. Man varnar mig ibland att inte gasa för mycket , måste bromsa upp så jag inte kör i diket. Men grejen är att ju mer jag lär mig att nyttja friläget så kommer jag mest upp i de hastigheter jag klarar av helt naturligt.

Jag gasar knappt aldrig känns det som. Likt en slags berg- o – dal – bana som i stort sätt bara nyttjar naturlagen. I vissa fall får den brommsa upp när lycka börjar bli för stor:-)

Så dagens inlägg får sammanfattas med….bromsa mindre , gasa mindre…nyttja livets friläge!
Inventera dina bromsar, har de kärvat fast, vad håller dig tillbaka, vad får dig att inte……säga ja till det som kommer…helt naturligt:-)

Kram/Micke

One response to “Släpp bromsen så mår du nog bättre:-)

  1. Pingback: Mycket har hänt sedan sist! | Barnatro

Kommentera

