Hur ser jag egentligen ut i mitt ansikte?


Dagens Fredsuppdrag handlar om just detta! Har jag koll på hur jag går runt och ser ut i ansiktet?

Jag fick höra en berättelse om en man som hade svårt att få kontakt med människor, hur han ofta kände sig utanför. Under en utbildning så fick man göra en övning med sig själv i en spegel. Titta på sitt ansikte helt
enkelt. Mannen hade blivit rörd till tårar då han såg att när han i normalläge såg jätte jätte sur ut.
Det var som om sorg i livet hade satt sig fast i hans ansiktet. Men han var ju inte sur!! Mannen gick ut till deltagarna och frågade:

- Hjälp, ser jag verkligen ut så här om dagarna?

Hans vänner hade varit ärliga och sagt som det var.
Genom hans egna insikt och medvetande kunde han nu börja känna hur ansiktet började spricka upp igen. Och bara efter några dagar kom vänner fram till honom på ett helt annat sätt. Vissa frågade vad det var han hade gjort, bytt frisyr, nya glasögon, kläder, skägget…vad var det?

Vacker & sann historia.

Nu menar jag absolut inte att man ska gå runt som en clown eller skylt docka och le som en galning oavsett hur man mår. Men det kan ändå vara en viktig del att reflektera över. Hur är mitt normalläge?

Och känner jag att mina mungipor oftast går neråt, mina ögonbryn rynkas neråt lite lätt surt, min rygg sjunker ihop…vad vill kroppen då berätta för mig? För hur det än är så lyder kroppen dig till 100 %.

Så låt oss träna denna lördag på att inventera får nuna och se vad vi möter. Ni kan ju alltid börja med att genomföra dagens Fredsuppdrag. Här är mitt resultat:

Och med lite hjälp på vägen och som ett starkt bevis på att just skratt smittar av sig och att man på några sekunder känner sig gladare så kommer här lite inspiration på vägen. Lycka till!

Ha en härlig lördag!!
Kram/Micke

11 responses to “Hur ser jag egentligen ut i mitt ansikte?

  1. Jag håller helt med om allt i ditt inlägg – vill bara ”krydda” det hela med hur det är att som nästan 80 år gammal titta på sig själv i spegeln. Jag måste ju när jag rakar mig, men annars inte. Det är lika eländigt chockerande varje gång. Vad är det där för en ful, skrynklig gammal gubbe i spegeln? Det kan väl ändå inte vara jag? Visserligen blir det litet bättre när jag ler litet grand åt åsynen, hehe.

    • Ha ha!! Tack för din vackra kommentar. Jag är hälften din ålder men jag kan verkligen förstå hur du tänker. Men jag antar att det då om någon gång blir tydligt att man inte ÄR sin kropp!
      Kram om dig!
      Micke

  2. Tänkte i liknande banor för någon dag sedan. Väldigt tänkvärt inlägg. Idag ska jag skratta så mycket jag kan, tack för en trevlig läsning!

  3. Underbart. Kan jag vidarebeforda detta?

  4. Amen detta är bara SÅ underbart! Det är så roligt att läsa alla dina fredsuppdrag! För något år sedan plockade jag fram mobiltelefonen och satte mig framför spegeln och gjorde olika ansiktsyttryck! Delade sedan med mig av dessa och frågade vänner hur de uppfattade mig. Vännerna skrattade gott och jag fick andra vinklingar på hur ”jag ser ut” :) Bara för det skall jag plocka fram dessa roliga foton igen samt ta lite nya. Har jag kommit nånvart eller har mitt ansikte bara åldrats? Hahaha! Ha en underbar dag. :D
    Kram, Tammy

  5. Som Susanna Ehdin uttryckte saken… Vad konstigt det är för när man äntligen skrynklat upp insidan sådär mitt i livet är det dags för utsidan att skrynkla ihop sig… På tal om macilanes kommentar… men jag det är ju vackert med rynkor… skulle aldrig få för mig att försöka ta bort dem… Det gäller att le och skratta mycket så att rynkorna blir i dessa ansiktsuttrycks tecken… Får se om jag har samma inställning när jag själv är 80 år… ;) ;) ;) Nu endast 38 år…

  6. Ljuvliga härliga barnskratt, man blir glad av att höra o se dom. o visst är rynkor vackert, livslinjer kallas det nog tror jag…

Kommentera

