Jobbar du som anställd eller delar du en vision?


Under lärkonferensen LITS2012 så höll jag en liten session kring, hur kul kan skolan bli? En underbar tanke som kom upp bland oss var just frågan: ”Jobbar jag som anställd lärare eller delar jag en vision?”

I morse fick jag även denna tweet på twitter av Åsa Silfverberg på Hyper Island: ”If you hire people just because they can do a job, they’ll work for your money. Hire people who believe what you believe!”

Och så i Tisdags så var jag på NetPort och tackade av 3 underbara medarbetare som nu avslutat sitt projekt, och drar vidare. Men de slutade liksom inte sina jobb…de var rörda till tårar med uppskattning kring det växande de gjort som individer. Det handlar om engagemang och gemensamma visioner.

Tycker alla dessa exempel ovan är så talande på alla de vis.
Och jag tycker verkligen ledare ute på arbetsplatser borde fokusera mer på detta. Och jag vill verkligen uppmana landets skolledare att fundera lite extra:-)

Hur ser er vision ut?
Hur involverar vi våra elever i denna, i så fall?
Hur bygger vi gemensamma värden?

För om vi inte lyckas få till visionen, engagemanget, växandet så blir det naturligare att diskutera ersättning för att ex delta på en konferens efter 17.00 oavsett om det bjuds på middag, föreläsningar, nätverksbyggande etc . Det blir mer naturligt att prata med ex facket om jag får vara i skolan 07.00 för att eleverna så önskar än att verkligen fundera själv och med mina kamrater om vad vi VILL och drömmer om.

Detta kan vi inte skylla helt på individerna/anställda i sig utan faktiskt vilka förutsättningar och vilket arbete vi gör kring dessa frågor.
Det handlar om engagerande och modigt ledarskap. Att som ledare våga sätta ner foten även då det kan kännas obehagligt eller hotande.

Förra veckan så träffade jag en skola där samtliga lärare hade blivit erbjudna att ta del av en individuell kurs på fyra dagar för att jobba med sig själva på olika sätt. Man menade att om vi gemensamt ska skapa en vision kring det vi jobbar för så måste vi även söka våra egna sanningar.
När jag lyssnade på deras medvetna samtal kring hur de jobbade med sina tankar kring varje unges unika potential, när jag hörde meningar som att: ”Det spelar ingen roll om vi missar att ställa upp alla pärmar, fixa med alla papper, så länge vi alla känner att vi på något sätt älskar varandra och våra ungar så klarar vi allt”, då ryser jag.
Att sedan rektorn inte kunde få fram ett ljud då han skulle säga till sina ”visionsdeltagare” att de skulle ha en god sommar, pga av att han var så rörd…då finns det hopp och även kunskap kring hur man kan få till det!

Så jag frågar dig rektor, ledare, chef…hur sin din strategi ut för detta arbete? Hur mycket tid lägger du på att just forma en gemensam dröm, vision…en tanke…kring varför det är mening att stiga upp varje morgon och vara en kugge bland andra som gör att hela apparaten fungerar och rullar åt det håll vi drömmer om?
Ger du de möjligheten att ta sig från anställd till visionsbärare?
Eller nöjer du dig med att jobba med anställda?

Detta är en jätteviktig fråga och den går enda in till elevernas hjärtan.
Detta är en fråga jag tänker ställa på varenda föreläsning jag är inbokad på i höst.

Så gör er redo :-)
Kram/Micke

Ps. Vill även på detta tema tipsa er om min goa vän Hasse Carlssons bok
Jobbar vi ihop, eller bara samtidigt?

2 svar till “Jobbar du som anställd eller delar du en vision?

  1. Superviktigt! Och jag blev lite rörd bara av att läsa ditt blogginlägg.. Underbart! Och hoppas att skolan i ditt exempel kan leva kvar i den känslan och börja forma om sin skola så att den känslan, visionsbärandet, ”byggs in i systemet” s.a.s. och inte försvinner…

Kommentera

