Jonas fick en dyr hammare alt. verktygslådefilosofi.


När min vän Jonas fyllde år fick han en fin hammare av sin svärfar.
Jonas blev jätteglad. Det var en fin hammare. Man kunde typ balansera den upp och ner och så var den gjord av något särskilt material.
För Jonas som just nu bygger ett helt hus så är en hammare av denna klass nödvändig.
Det finns också en hammare på Maxi för 69 kr, den har jag i min verktygslåda. Passar mig perfekt när jag sätter upp en tavla hemma…
för jag bygger inga hus:-) Och jag hade nog inte märkt någon skillnad direkt på hamrarna för jag har liksom inte det kunnandet.

Det jag menar med detta är att det är viktigt att ha rätt verktyg till rätt görande. Men sedan så finns det även en annan variant. Det är att fylla på sin verktygslåda med allt. Alla specialverktyg, dubletter, högkvalitativa, eldrivna, yrkesverktyg ..allt…och vi slutar aldrig att önska oss nya i present…vi slutar aldrig att bläddra i katalogerna
för att se om det är något vi missat.
MEN….vi har aldrig satt upp en tavla.

Vi är lite rädda för det. Kan bli fel, kan bli snett, kan böja spiken, kanske slå hammaren rakt igenom tavlan. För vem vet…det är därför…just därför…vi behöver en extra bra hammare, antagligen den som ännu inte har kommit ut på marknaden än…så vi avvaktar. Och så samlar vio på oss än mer kunskap och verktyg för att en dag….då…en dag…

Förstår ni min liknelse?

Vissa klarar sig fint på sin billiga hammare och de väljer att nyttja den till max. Sedan så kanske det kommer en dag då de inser att de utvecklats så pass genom sitt görande att just denna hammare inte längre räcker till, då byter jag till en bättre. Jag fyller min verktygslåda med verktyg jag behöver i mitt skapande.

Självklart kan man lyxa till det ibland och köpa en klass bättre men jag menar att det kan bli näst intill ångest då vi fyller våra verktygslådor i en tro att bara jag rustar mig lite bättre sedan så vågar jag göra. Detta kan handla om verktyg, utbildningar, partners, pengar, skaffa barn osv.
Att vi bara ska fixa de yttre omständigheterna först…sedan så ska jag….

Jag skulle vilja tipsa om att gå andra hållet. Gör först, rätta till grundförutsättningrarna i dig själv först, du ska inte bli något, du är redan allt och fyll sedan på verktygslådan med just de verktyg du behöver för att utföra det du håller på att utföra:-)

Kram/Micke

2 svar till “Jonas fick en dyr hammare alt. verktygslådefilosofi.

  1. Susanne könig

    Klokt! Men ibland kan just ”den där nya” fungera som en starter och höja ens görande en extra nivå! Eller den kan t o m få oss att ta tag i något som känns lite tungt! ( nya springskor gör att springturen känns lite mer motiverande;-))

Kommentera

