Semestertankar på gott & ont?


Så sitter man här i köket första dagen på den så kallade semestern.
Måste erkänna att jag i Fredags både på något sätt njöt av detta faktum men samtidigt kände visst vemod eller förvirring. Vad är semester för mig egentligen? Mycket av det jag gör hade jag ju gjort även om det inte var kallat jobb eller verksamhet. Jag vill inte ex sluta blogga i sommar. Är det ett jobb?
I mina föreläsningar brukar jag ta upp uttrycket:

- Åhh så var det en ny vecka, måsta ta en da te! Bara en da te! (bara en dag till, på blekingska) Där jag själv fick fråga om personen levde dagen eller snarare överlevde den. Och denna fråga kanske är uttjatad idag då alla ”personlig utvecklings” böcker vräks ut på hyllorna.
Men faktiskt! Jag vill inte med följande rader på något sätt provocera eller verka nonchalant, jag skriver fortsättningen av ren kärlek och omtanke.

Om det är så att vi känner att just semestern är räddningen. Om det är så att Fredagen känns som att den är liksom rakt in i kaklet. Att vi liksom likt en maratonlöpare faller in över mållinjen för att nå semestern eller kanske rent av bara helgen eller bara att vara hemma efter en arbetsdag. Om vi lägger en massa energi för att få rätt till vår ledighet, semesterdagar, komp, lediga helger, kräker på fikarasten över hur jobbigt det är och att man borde vara mer ledig..osv vad håller vi på med egentligen då?

Visst kan kanske en kortare tid i ens liv innebära att du är tvungen eller rent av vill leva på detta vis för att nå till något annat, men om vi kör så här default….Då kanske risken är stor att vi slutat leva….Överlevnad låter mer troligt.
(Och det märks en stor skillnad på oss människor beroende på vilken sida vi väljer om det är per default.)

Men överleva måste vi ju…men inte har det som normal state of mind. Livet är inte menat så, tänker jag.
Hur tänker du kring dina egna tankar? Är du bekant med de? Tränar du dig att tänka som du vill tänka, att vara som du vill vara, att leva som du vill leva, att drömma om det du vill drömma, att känna det du vill känna….?
Mycket av ovanstående handlar just om våra tankar. Att vi funderar kring vårt sätt att faktiskt tänka hur vi vill ha det. Låter enkelt…men vad är det annars?

Om du menar att det inte är så enkelt, om du börjar skylla på allt annat och yttre omständigheter är risken stor att du är på väg att hamna i offerrollen i din egna livsfilm. Den karaktären är inte rolig, jag lovar. Jag har själv spelat den en del i mitt liv. Men jag har valt att byta roll så fort den erbjuds numera :-)

Detta var alltså min första morgon denna semester. Kanske var det ett taskigt inlägg, men jag vill verkligen peta på mig själv om inte annat och mina egna tankar om mitt liv och mitt förhållningsätt till vad jag fyller min korta livstid med och hur jag väljer att tänka kring det jag tänker.

Kraaaam/Micke

One response to “Semestertankar på gott & ont?

  1. Klokt o härligt inlägg, inte taskigt alls! Hoppas du får en skööön semester, kram från mej

Kommentera

