Konsten att hand[la] i semestertider.


Är nu hemkommen efter vår första semestervecka i Åhus. Sitter denna lördagsmorgon och funderar just på hur vi möter varandra i tider då det kanske är lite extra på olika sätt. Semestern är ju tiden då alla vill vila, andas ut…men ändå verkar det som att det kan bli stress även kring detta…för det är ju så mycket vi samtidigt vill hinna med. Rolig krock på något sätt.

Semestern är en tid då många människor ska ”hinna med” på samma plats och vid samma tidpunkt. Campingen, husvagnsomkörningar, bilköer, matköer, vattenlands-köer, strandplatser, parkeringar, kundvagnar, varma bilresor, grillkol, glassinköp osv.
I dessa tider är det än mer viktigt att vi ser om vårt egna hus, tänker jag.
Att vi gör en snabbinventering på hur vår egna första reaktion är och om vi kan förändra den om vi märker att den inte är oss själva eller andra till godo.

Om jag behöver ställa min bil ett par minuter på en campingplatsruta som inte egentligen är min, men som underlättar avsevärt för mig och familjen då vi ska backa in husvagnen så infinner sig exempelvis här en situation då vi kan studera vårt egna beteende. Jag tror att det är ok…men ägaren av denna andra campingruta kanske iställer reagerar att den rutan är ”MIN”! Och även om han inte behöver den just nu så blir han likt ett litet barn ego styrt och kämpar över sin egen rätt. Spännande. Det är också en underbart härlig situation då jag får lov att testa mitt egna bemötande. Gå jag i strid eller väljer jag ett leende.

Detta är bara ett exempel. Finns säkert tusen andra. Hyttar jag med näven i trafiken, ser jag sur ut i matkön, låter jag andra gå före osv.
Vilken handling väljer jag att göra för mitt och samtidigt andras bästa?

Det hela handlar egentligen om det jag vill visa på bilden. Att fundera kring mig själv och mina händer. Är jag en sådan som enkelt sträcker ut min hand. Upplever andra människor mig som sådan. Eller har jag två av sorten ”MIN HAND”?
Håller jag hårt om det som är mitt i alla lägen?
Hur svårt är det för mig att dela med mig, vara generös, skänka, låna ut…utan en tanke på motprestation?

Dessa frågor tänker jag ta med mig lite extra idag…då allt ska hinnas med…glöm inte bort…det är ju trots allt semester :-)

Kram/Micke

(ps. små barn ska vara ego centrerade, det är en del av deras naturliga växande som människor. Detta för att de identifierar sig med former, ting, saker. De kan inte skilja på ”min bil” och sig själva liksom. Men som vuxen har vi möjligheten och förhoppningsvis insikten att förstå skillnaden)

 

3 responses to “Konsten att hand[la] i semestertider.

  1. Reblogged this on Fredsuppdraget and commented: I stundande semestertider skriver Micke idag om vårt sätt att handla och att fundera kring sin egna fredlighet:-)

  2. Jag gillar verkligen det här inlägget! Skulle vilja lägga upp bilden på min wall på fb :) KRAM! Elin Unicycling 4 Love

Kommentera

