Tankeklotter om förändring via åkgräsklippning.


Detta inlägg kan säkert få er att undra om jag fått solsting i sommarvädret, kanske är det så. Men när man sitter på sin åkgräsklippare ett antal timmar en dag så hinner man fundera en hel del. Dessa tre tankar handlar om förändring. Och tankarna kom efter det att jag publicerade en ”griffel” för ett par dagar sedan.

Den fick mig att fundera ett antal varv till och genom vissa kommentarer på Facebook så snurrade det vidare.
Jag har inte tänkt klart alls, men i morse så skrev jag ner tre olika tankar kring just ”medveten förändring”. Har skrivit de rakt upp och ner utan paus och kommer inte heller redigera de.
Ser de mest som en öppen tanke som jag väljer att publicera på min sida.
Fundera gärna tillsammans med mig och ni orkar och vill. Det är ändå kul och utvecklande att få vara lite ”djup” ibland. Och jag lovar er att oavsett hur ”djupa” vi kan tyckas vara så har vi inte ens skrapat på ytan kring hur det antagligen är här på ett klot mitt i himlen. Då jag i samma sekund som 7 miljarder andra människor i samma ögonblick fått förmånen att på något konstigt sätt få finnas tillsammans här och nu, i samma ögonblick…ni vet…det är lite coolt…att bara sitta ihop i sin kropp är ju galet i sig, att man tex är nästan helt vattentät….så visst är det kul att ibland lägga deckaren åt sidan, stänga av tv:n, stoppa nyhetsflödet och bara förundras att man bara finns här mitt i allt!
Nu till mina tre tankar:

”Medveten förändring kan ske då nuläget inte passar dig så pass att du är beredd att chansa på något du ännu inte vet någonting om.”

”Medveten förändring kan ske då nyfikenheten och glädjen kring en ny tanke blir så stor att du är beredd att lämna det du redan har oavsett graden av tillfredsställelse.”

”Medveten förändring kan aldrig ske då du egentligen hela tiden lever i konstant förändring. Du tror att du aktivt väljer men i själva verket är du lika utlämnad som i berg o dal banan på ett tivoli. Hur skulle du kunna åkt annorlunda i livet fram tills nu när det nu är som det är. Omöjligt. Luta dig tillbaka och följ med, då lär det hända grejer:)”

Kram/Micke
Ps…idag låter jag åkgräsklipparen stå…..tar röjsågen istället :-)

9 responses to “Tankeklotter om förändring via åkgräsklippning.

  1. Karljohan Lindström

    Så min nyfunna medvetenhet skulle kunna vara att : jag är medveten om att jag är medveten om att jag inte är medveten om nått? Det enda jag helt enkelt kan göra är att släppa taget!

    • I mina öron låter det på ett sätt smart bara man inte blandar ihop det med likgiltighet, meningslöshet och passivitet;)

      Skickat från min iPhone

  2. Karljohan Lindström

    ….släppa taget! Och följa sitt hjärta. Eller som en fantastisk människa en gång sa. Vad skulle kärleken göra nu?

    • Wow vilken fin fråga! Den ska jag ta med mig. Vad eller hur hade jag gjort om kärleken fick bestämma? Tack!! Den sprider jag gärna!!

      Skickat från min iPhone

  3. Fina, kloka tankar. What would love do? Den fortsätter jag min vardag med. Tackar!

  4. Susanne könig

    Gräsklippning, det nya kreativa ”rummet”;-) skrev tidigare i somras ett inlägg på min vägg om just hur mycket vi hinner tänka när vi klipper gräs. Hur mycket klokheter parkarbetare måste hinna tänka under sina timmar på gräsklipparen. Mina funderingar handlade om hur deras innovativa tankar o kompetenser fångas upp o delas. Används forum för det? Hur fångar vi upp det informella lärandet här?

    • Spännande! Borde man ju starta ett projekt kring! ”i huvudet på gräsklipparmannen” ;)

      Skickat från min iPhone

  5. Spännande, jag skriver av o fundera vidare…härligt med lite djup ibland!!

Kommentera

