Förbannade telefonförsäljare, tack för upplysningen!


Komisk start på denna dag. Mitt första Facebookinlägg inhöll följande text:

”Godmorgon! Vaknade idag och kikade ut genom fönstret. Wow vad vackra saker det finns att betrakta. Men så slog det mig att trädet, hagen, blommorna, hästarna är ju inte vackra i sig utan jag gör de ju vackra genom mig….då inser jag hur mycket det finns att välja göra vackert om dagarna. Och det som inte är vackert…vad kommer det ifrån?”

Sekunden senare så ringde telefonen. Jag svarade  och i andra änden möttes jag av en telefonförsäljare.
Jag tackade nej och vi avslutade samtalet. Efteråt på en bråkdel av en sekund svor jag för mig själv.

Förbannande telefonförsäljare!

STOPP!!

Vad var det nu jag skrev på Facebook?

Jag ändrade mig omedelbart och tänkte istället så här:
Tänk Micke där sitter en äldre dam och har kanske förberett sig i timmar för detta samtal. Kanske var det hennes första dag på ett nytt jobb, hon kanske inte hade sovit på hela natten för just detta samtal.
Tacka henne, var glad över att hon gör ett fint jobb.
Varför i hela friden reagerade jag så snabbt med en negativ tanke, varför?
Varför tänker jag inte gott per automatik?

Jag har verkligen tränat mig och jag tränar på detta.
Jag är långt ifrån ”framme” men jag är oerhört glad att jag idag i alla fall uppmärksammar och är medveten om mitt beteende. Det är ju inte alla ens som är det.
– Tack för det Micke.

För visst är det väl som så att yttre fred och strukturer kanske vi måste forma med vissa regler och lagar. Men inre fred och förståelse, som på ett sätt även bestämmer över de yttre, kan aldrig regleras med lagar, här krävs kärlek, medmänsklighet och empati. Detta är ju grunden.
Jag är så övertygad om att skolan måste arbeta än mer med just de inre faktorerna i varje individ. Att våga jobba mer med känslor, emotionellt entreprenörskap, kärlek, filosofi…osv
Vi måste jobba med det som ska bära kunskapen och skapandet. Dvs oss själva som människor.
När jag idag läser allt som skrivs om skolan, nya betygsystem, läroplaner, flipped classrooms, ipads, appar i skolan, betyg i 6:an, dokumentation, lärarlegitimation osv såå känns det lång lång väg att en ny större tanke kring skolan är på väg, sakta men säkert. En skola som antagligen kommer att integrera det ”vanliga” livet bland unga på ett helt annat sätt, en skola utan fysiska begränsningar och där tid är något helt annat än lektioner, 40:minutare eller start vid 8.00 och slut vid 15.00  En plats där lärarrollen är förändrad, där lärarhögskolan ser helt annorlunda ut.
Jag vet inte hur denna så kallade skola kommer att se ut, men jag är helt säker på att något helt nytt håller på att växa fram. Hur vet jag det? Därför att vi kommer inte kunna fortsätta som vi gör. Nästa generations föräldrar kommer inte acceptera det:-) Frågan är bara nu hur vi på bästa sätt ska kunna undersöka och testa detta nya. Kan vi göra det inom befintliga strukturer eller måste vi skapa helt nya pilotcase?
I vilket fall går vi en spännande tid till mötes.

I kväll är sista dagen i mitt liv som jag är 38 år. Och jag hoppas och vill med hela mitt hjärta att även nästa år, mitt sista innan 40, få fortsätta att möta människor och på något sätt sprida en tanke om potentialen i oss all som unika människor. Hur vi varje dag i mötet med vår framtid ser det som ett tillfälle för oss själva att växa som individer. Jag vill också fortsätta träna mig i att utveckla godheten i mig själv, så att jag nästa gång då jag svarar i telefonen, direkt tänker gott om personen i andra änden oavsett.
Jag vill också vara med i arbetet kring morgondagens skola på ett eller annat sätt.
Jag vill fortsätta utveckla freden i mig själv och våga trots att man blir lite rädd ibland:-)

Detta var ett långt inlägg, från telefonförsäljare till skola. Och så en vädjan till mig själv innan jag fyller 39.

Kram/Micke

2 responses to “Förbannade telefonförsäljare, tack för upplysningen!

  1. För det första: Hipp hipp hurra på din födelsedag! Hoppas att du får en alldeles underbar dag!
    För det andra: att tänka gott om allt är verkligen supersvårt! Jag har försökt ändra mig till detta men det brister av och till… Till exempel när telefonförsäljare ringer eller när jag får ta emot ilska och bitterhet utan att förtjäna det. Svårt i sådana tillfällen att se den större bilden ibland…
    För det tredje: tack för att du skriver så bra och inspirerande! :)

    • Tack själv för att du delar med dig och för att du inser din möjlighet till att förändras och på så sätt vara med att förändra världen en smula:-)

      Kram/Micke

Kommentera

