Skapar du oro pga av stavfel? Då har jag ett tips!


Har ni sett ett litet barn oroligt någon gång. Jag menar riktigt små barn.
Jag tror inte jag har sett något. De verkar liksom inte skapa de drama som vi vuxna gör, de är mer här och nu och bara gillar läget. Skumpar runt i vagnen , tittar sig omkring.
Självklart tar det ju inte många år förens oro och ängslan kryper på. Det är väl antagligen då de har börjat möta oss vuxna. Vi som bygger våra liv i mångt och mycket på belöning och bestraffning. Det är nu barnen börjar att oroa sig om vad som ska hända och hur de på bästa sätt kan anpassa sig för att få vår kärlek.
Hur de ska kunna duga till. De får en domare på ena axeln och ett offer på andra. Och själva står vi där i mitten lätt förvirrade.

Oro kan bara existera i dåtid och framtid. Det vill säga den enda tid som du absolut inte kan existera och verka i. Här och nu överlever inte oro.

Nu vill jag ge dig ett tips som jag använder mig av. Jag kikade lite på just ordet oro och kom fram till att första bokstaven inte är ett O, NEJ det är en siffra. Siffran noll.
Så …ersätt ordet oro till nollro och vipps!

Det är detta ordet står för. Ingen (0)ro i denna stund pga av att dina tankar försöker leva i dåtid och framtid.

Testa tanken!

Mitt tips blir att du försöker skapa ro. Om det så är 5 sekunder då du bara koncentrerar dig på dina andetag. Om det så är ro i form av yoga. Ro i form av att bara sitta stilla under en korkek, om ro handlar om att smeka dig själv på en tummen…oavsett skapa en liten stunds ro. Ro här och nu. Märk hur dåtid och framtid likt moln löses upp för en stund.

Sedan kommer de säkert tillbaka. Men ju mer du släpper in ro ju mer ro kommer det att bli. Du kan inte ta bort oro , du kan ersätta den med annat. Det är som med ljuset. Du kan inte ta bort mörker, du kan ersätta den med ljus :-)

Så med denna lilla text så vill jag att du från och med nu varje gång du känner oro, istället säga till dig att det handlar om noll ro. 1-0 till oron :-)

Som de sjunger i sången….dansa…pausa…dansa…pausa….

 

Kram/Micke

7 svar till “Skapar du oro pga av stavfel? Då har jag ett tips!

  1. På tal om oro-visst tipsade jag dej Micke om en bok i våras: En förtrollad vardag,skriven av Marika Cobbold Hjörne. Fantastisk bok om hur oro kan hindra oss från att leva vårt liv! Har du inte gjort det än-Läs den!!!! Kram! KristinaN

    • Absolut! Ligger i mitt fönster, har precis börjat på den. (tillsammans med några andra böcker ) Tack!

      Skickat från min iPhone

      • Oro dvs 0-ro inför skolstart….. Ska ja räcka till i år igen? Vill!!! Men klara? Då e de bra att få Mickes peptalk å känna att ja tänker rätt😜😊

      • Du är för go! Säger som Byggare Bob:) – Kan vi fixa’t? – Klart vi kan!!!

        Skickat från min iPhone

  2. Du skriver så himla bra och tänkvärt. Precis vad jag behövde, efter att fått en ledsen bebis till ro i sjalen, halvt stressad över att känna att man inte räcker till. Tack!

Kommentera

