Statusuppdateringar i livet sker överallt hela tiden. Tänk inte på vad du ”lägger ut”!


Idag skulle vi åka och bada men vi fick stanna hemma. Alfons hade fått ont i örat efter en lång tids förkylning. När vi inte mår bra blir vi hängiga, lite ledsna och tålamodet och irritationen kan vara nära till hands. Vi gör och beter oss på ett sätt vi kanske inte annars gör, när vi mår bra.

Detta tänker jag på mycket just nu. Man möter människor på gator och torg, på Facebook och på andra fantastiska ställen här på jorden. Människor som kommunicerar på alla olika sätt och berättar olika saker.
- Man ska fundera på vad man lägger ut på nätet!! Säger någon.
Vissa menar att det kan hindra en att få jobb, kompisar osv.
Men är det verkligen detta det handlar om. Man ska fundera på vad man lägger ut på nätet?! Vem är ”man”? Kan ”man” lägga ut något annat på nätet, på cafeér, på campingen, på kalaset, på festen, bland vänner, i affären…annat än det ”man” kan, ”man” mår, ”man” känner, ”man” väljer att tänka..??

Om jag möts av en person som säger oavsett plats:

Typ…

”Vaknar ännu en fucking dag och bara hatar vädret. Bakfull som satan och hoppas att ni som inte dök upp i går på festen döööör!”

”Politiker är bara stora feta svin som vill sko sig själva!!”

”Om jag nämner ditt namn berätta då med tre ord om vad du tycker om mig”

”Vaknar ännu en dag av tacksamhet och tackar livet och mina vänner för att få finnas med”

…så spelar det ingen roll om vad jag tycker om detta. Detta tyckande skapar jag helt själv. Om jag väljer att surt fnysa, jo jo de positiva jäklarna, fattar man ju bara att de försöker verka pretto.Jag vet nog hur de mår…jo jo…man har ju hört….

Eller…

Så jäkla mesigt och bekräftelsetörstande de är som vill typ veta vad man tycker om de på Facebook…såå mesigt!!

Så skapar bara du den känslan i dig själv och det tyckandet. Och jag måste säga att oavsett så krävs det en viss energi för vem som helst att skriva vad som helst, Men jag tror dock att jag kan avläsa ett visst tillstånd hos denna person i det skrivande ögonblicket. Det är svårt att kommunicera ut något som inte kommer liksom från en själv tänker jag. Sedan kan ju syftet se helt olika ut och det är egentligen där den viktiga frågan kommer in.

Frågan är inte vad man lägger ut, utan vad som lägger ut :-)

Titta på de 10 senaste meningarna du kommunicerade ut till dina vänner oavsett plats och fundera kring energin och ditt tillstånd. Vilka känslor finns där?
Glädje, Humor, Ilska, Besvikelse, Avundsjuka, Nyfikenhet, Bus, Hat, Längtan..osv osv
Att bara be en person inte skriva, inte tala, inte känna är inte lösningen på det hela , tvärtom.
Så vad hade Alfons bad-dag och öronont med detta att göra?

Alla bär vi på sår. Små sår, stora sår, skrubbsår, skärsår, skavsår. Sår som orsakats av olika skeenden i livet av kanske olika personer i olika situationer. Dessa sår är nog oundvikliga om vi ska leva. Men det som är så fantastiskt med oss människor är att om vi renar våra sår så läker de av sig själva. Det går dock inte att sätta på ett plåster på ett smutsigt sår, då inflammerar det. Och blir 1000 resor värre. Du kan ta smärtstillande men det renar inte såret i sig, men det kan få dig att glömma för en stund. Men sår som inte rengörs växer. Vil det sig riktigt illa så kan ett minsta sår döda en elefant.

”När vi inte mår bra blir vi hängiga, lite ledsna och tålamodet och irritationen kan vara nära till hands.”

Så hej min kära fina vän som orkat läsa ända ner hit. Hur mår du? Hur har du vågat möta dina sår. De gör ap-ont att tvätta ett sår, det svider jag vet…men det är ett ögonblick…för att sedan kunna gå vidare. Kanske med ett litet ärr. Men ett förlåtet ärr, är ett läkt sår och dessa gör inte ont. Tvärtom dessa får oss att växa.

Jag har tvättat en del sår i mitt liv. De jag innan hatade har jag idag lärt mig att älska. Genom att våga se på händelsen som skapat mina sår och verkligen förstå att det ändå fanns kärlek inblandat och att jag nu förlåter, älskar och går vidare har hjälpt mig en bit på min resa.

Så…ta hand om dig och njut i solen.
Du är menad att vara lycklig.

Kram/Micke

4 svar till “Statusuppdateringar i livet sker överallt hela tiden. Tänk inte på vad du ”lägger ut”!

  1. Ulrika Göransson

    Det kan ta mer än ett ögonblick att tvätta ett djupt sår men det är alltid värt det! Du har beskrivit det på ett fantastiskt sätt…

    • Tack! Men oj!! Jag menar verkligen inte att det tar ett ögonblick att tvätta rent ett sår. Vissa kan nog ta närmare en livstid! Men det kanske tar ett ögonblick att väl börja;) Kram!!

      Skickat från min iPhone

  2. Tack för tänkvärda ord, jag lyfte lite på plåstret på ett av mina sår,kikade lite på det,luftade det lite. Snart vill jag ta av och låta det läkas helt. KRAM

Kommentera

