En missanpassad fjäril på en toalett kan säga mer än man anar…


Ärlighet varar längst. Så har jag lärt mig och jag tror på det. Så ärligt talat så kommer inspirationen till detta inlägg från en stund på en toalett på en
camping:-)
När jag tittade på väggen på toaletten så såg jag en otroligt vacker och annorlunda fjärilsliknande insekt. Färgen och mönstret på den såg ut som delar från ett ljust parkettgolv. Hade den suttit på ett sådant hade jag omöjligt kunna se detta vackra djur. Men nu satt den på en vit, lite lätt små-ofräsch vägg på en campingtoalett och då syntes den kan jag lova. Jag studerade den noga.
Vacker som bara den, men på något sätt kändes det som om den var på fel plats.

Så här kan det vara i livet för oss människor också ibland kan jag tänka.
Att vi känner oss på lite fel plats ibland. I olika sammanhang, grupper , arbetsplatser, möten, relationer, etc där vi inte riktigt kommer till vår rätt.
I många fall så tar vi på oss denna slags missanpassning på oss själva. Vi börjar tro att det är fel på oss, att vi inte är rätt, att vi inte funkar som vi ska. Precis som om den vackra fjärilen börja tycka illa om sig själv och inte förstå helheten och att den inte kan funka optimalt i det sammanhang och på den plats den befinner sig just nu. Den ska inte börja förändra sig själv, den ska antagligen leta upp ett just parkettgolv för att må som bäst och känna att allt stämmer.

För antagligen kommer den annars enbart att få leva under en slags inre kompromiss och detta kommer innebära att den aldrig får uppleva sin egentliga potential.

Här sitter jag på en ganska så sunkig toalett på en camping oh får förmånen att se på en vacker fjäril av ett slag jag aldrig tidigare sett. Hoppas fjärilen förstår detta så den inte tror att den är missanpassad, utan bara på fel plats just nu.
Så min fråga till mig och dig får väl bli….var befinner jag mig? Har jag hittat mitt egna parkettgolv? Eller har jag gjort reträtt och slutat att söka, har jag nöjt mig med att leva i kompromiss?

Kram/Micke

Ett svar till “En missanpassad fjäril på en toalett kan säga mer än man anar…

Kommentera

