Det är tur att barn inte kan läsa och gamlingar inte kan se.


Hade först tänk och skriva detta som en Facebook uppdatering men sedan så kände jag att det blev alldeles för viktigt för mig. Behövdes flera ord och även chans till flera läsare. För detta kan vara ett av min viktigaste inlägg någonsin.
Detta är min sanna bedjan och samtidigt ett grattis till att små barn inte kan läsa och till att gamlingar inte kan se.

Hej du underbara människa. Jag vill med hela mitt hjärta tacka just dig!
Jag vill framförallt tacka just dig som valt att arbeta med att vara en ”framtidsförutsättare”.
Du som valt att varje dag arbeta med människor i alla olika åldrar. Du som jobbar med små barn och ger de hopp och minnen i framtiden. Du som arbetar med gamla människor som inte har lång tid kvar i detta liv men som ändå även de har en framtid. För framtiden kan aldrig vara längre fram än nästa ögonblick. Jag vill tacka just dig. Du är så viktig. Du jobbar med min sjuka mamma, du viger din tid åt mina barn, du brottas med min tonåring, du engagerar dig i någons kusin, någons mamma, någons farmor, någons fru…. Tack!

Men så händer det då jag sitter på fiket i stan, eller läser på Facebook, eller på Twitter eller är på ett kalas att jag fryser till. Då jag kan se hur just du berättar saker och ger uttryck för sura gubbar, hatar jobbet, vill slippa, hatar måndagar, hur jobbigt det är, konstiga smileys :( …osv…

Och då tänker jag…vilken tur det ändå är att min mamma och andras mormor, gammelfarfar och de allra minsta barn inte kan läsa.
Men jag kan, en bror kan, en kusin kan, en vän kan, en mamma kan…och det gör lite ont faktiskt.
Den största smärtan blir ändå inte till de som blir omhändertagna utan faktiskt kring just dig. Livet är ju så kort på något sätt. En fin möjlighet för oss unika varelser som fått chansen att få komma till jorden (de allra flesta blir ju nerspolade i toaletten) att gör det vackert. Det gör mig ont att se att inte du tar hand om dig, att du inte väljer lycka…
Vi vet ja att  gå runt och sprida dessa negativa tankar det är som att hälla gift i sig själv och hoppas alla andra ska dö….det funkar inte.

Så min bedjan av hela mitt hjärta till dig som läser detta…ta hand om dig…du är sååå älskvärd och du är värd all lycka.

Kram/Micke

6 svar till “Det är tur att barn inte kan läsa och gamlingar inte kan se.

  1. Så bra att du inte bara skrev detta fina inl, på facebook, tillhör väl en av de få som inte är med där, vill inte, helt enkelt! TACK för dessa kloka tankar du delar med oss, så sant alltihopa, livet är verkligen kort, har jag fått många bevis på bara detta året. Så vi måste verkligen va rädda om oss och varandra, kram från mej

  2. Tänkvärt och fint. Vi som har valt att jobba med människor har ett stort ansvar även privat. Jag håller med dig till fullo i att man blir ledsen av att läsa vissa statusar och kommentarer . Jag vill att min tandläkare, barnens skolsyster, min mammas läkare ska vara så genuina som de är, det skapar trygghet. Sen har vi med tunga jobb all rätt att gnälla, men inte på internet där så många kan se och ta åt sig. Tack för dina ord. Försökt att dela, men just nu gick det inte. Peace :-)

  3. Mmm, tur att de inte kan läsa och se. Tur att många hittar bättre forum än internet för att gnälla över dem de till vardags möter i sitt jobb: barn, gamla, patienter, brukare… låt oss hoppas att det är en pysventil för att orka gå tillbaka och göra ett fantastiskt jobb. För annats hjälper det inte att inte se eller läsa. För det känns och märks, i hur man blir bemött, lyft, kammad, undervisad, tilltalad…

    tack för ett bra och viktigt inlägg!

  4. <3 Elin, Unicycling 4 Love

Kommentera

